Mark | Billund Kommunes Museer

Husdyrbingo

Eleverne får udleveret et bingo-ark med billeder af husdyr og tilhørende opgaver. De skal finde alle husdyrene og løse de forskellige opgaver: Hvorfor havde man fx flere får end heste? Hvad brugte man hønsene, hestene og kaninerne til? Kan eleverne kende en kokasse fra hestepærer? Opgaverne perspektiveres til middagsbordet derhjemme i dag og i gamle dage. Gennem legen "Ulven kommer" aktiveres eleverne fysisk, samtidig med at de bliver opmærksomme på børnenes rolle i den daglige drift af bondegården i gamle dage, da det ofte var børnene, som skulle passe husdyrene på græs.

Elever og lærere bliver budt velkommen på p-pladsen af en museumsvært. Herfra skal de med på en kort omvis­ning, høre lidt om dyrene på Museumsgården Karensminde, og hvad man brugte dem til.

Eleverne får udleveret et bingo-ark med billeder af husdyr og tilhørende opgaver. Eleverne skal nu i grupper finde alle husdyrene og løse de forskellige opgaver. Der er fælles opsamling med museumsværterne, og vi dis­kuterer, hvorfor man fx havde flere får end heste. Hvad kunne hønsene bruges til, og køerne? Med perspektive­ring til middagsbordet derhjemme.

Som legepause sætter vi også fokus på dyrene. Mange dyr blev i gamle dage taget af ulven. Vi deler eleverne op i grupper af høns, grise, kvæg og får med hver deres lyde. De skal nu forsøge at komme forbi ulvene (lærerne og værten), der hyler som ulve.

Som afslutning taler vi om, hvad vi har lært i dag.

Elever aer lam, der får flaske
Man kan være heldig at besøge museet, når der er søde lam, der skal have flaske.
Foto

Mark | Billund Kommunes Museer

©

Mark | Billund Kommunes Museer

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2 timer
Pris:
800 kr.
Yderligere priser:
Gratis for skoler i hele Billund Kommune
Max deltagere:
25 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
0., 1., 2.
Kompetenceområde:
Biologi - Undersøgelse, Historie - Kronologi og sammenhæng, Madkundskab - Måltid og madkultur, Natur/teknologi - Undersøgelse, Natur/teknologi - Perspektivering
Fag:
Elevernes alsidige udvikling, Historie, Natur/teknologi
Læringsmål:
Eleven kender forskellen på husdyr og kæledyr og kan sætte det i historisk perspektiv

Eleven ved, hvor vores råvarer kommer fra (kød, mælk, æg)

Eleven lærer om dyrene, hvad de spiser, hvordan deres afføring ser ud, og hvordan de lever

Eleven har en begyndende forståelse for begreberne selvforsyning og bæredygtighed