HVERDAGENS VISUELLE KULTUR
Formål: At eleverne opdager, at de ikke er alene om at have holdninger og at alle holdninger ikke nødvendigvis behøver ord, for at komme frem. Holdninger er en del af deres hverdagskultur, som de her skal prøve at visualisere.
Mål: At eleverne tegner et flag, med tydelige symboler på noget, de selv tror på og gerne vil fremme.
Æstetiske læreprocesser:
Der er 6 trin, eleverne skal igennem i de æstetiske læreprocesser.
Impuls – Eleverne skal på omvisning i WHEN THE STARS BEGIN TO FALL af Hesselholdt og Mejlvang. Med udstillingens anelsesfulde udsagn trækker de tråde til det, vi har tilfælles, til medmenneskelighed, omsorg, og alt det vi har glemt. De indkredser et favnende ’Vi’ og hvisker om nænsomhed, forbundethed og formulerer en fornemmelse af en fælles retning.
Gruppearbejde – Eleverne skal nu i samarbejde med kunstformidleren lave en brainstorm, hvor en masse omsorgsfulde og nænsomme ord, kan blive til hverdagskulturelle symboler, man kan tegne på et flag. Symboler der er universelle.
Visning og ny impuls – Ordene bliver stående, så alle elever kan blive inspireret af dem, mens de tegner skitser til deres eget flag.
Gruppearbejde – Eleverne tegner ud fra skitsen et kreativt flag, der ikke ligner en nations flag.
Afsluttende visning – Alle elever præsenterer deres eget flag og deres kammerater skal prøve at gætte, hvad det handler om.
Evaluering : Alle flagene lægges sammen, og der tages et fotografi, som bliver sendt til læreren. Læreren får også alle flagene med hjem, som kan hænges op i klasselokalet, så klassen kan blive ved med at tale om symboler og fælles kultur.