Carl Nielsen Museet

Klarinettens klang i Den Fynske Landsby

I undervisningsforløbet "Klarinettens klang" skal eleverne tilbage i tiden og opleve, hvad der kan have gjort Carl Nielsen til det menneske og den komponist, han blev. De skal udforske musikken, lydene og naturens musik gennem deres sanser.

Undervisningsforløbet foregår i Den Fynske Landsby for at give eleverne en oplevelse af, hvor Carl Nielsen voksede op. Vi skal på en tur gennem Landsbyen, hvor vi ved forskellige stop skal lave aktiviteter sammen, høre fortællinger om Carl Nielsen og opleve hans musik.

Undervisningsforløbet indeholder blandt andet filosofisk dialog, hvor eleverne sammen skal reflektere over deres eget forhold til musik. Vi skal eksperimentere med musik og lyde, når vi skal prøve at oversætte farver og billeder til lyd og spille en lille koncert. Hovedfokus i undervisningsforløbet er elevernes oplevelse af Carl Nielsens musik og musiks værdi i livet.

Under undervisningsforløbet veksler formidleren imellem flere former for vidensdeling og læring. I nogle dele af forløbet skal eleverne primært lytte til formidleren eller til Carl Nielsens musik, imens andre dele af forløbet består af åbne dialoger og en fælles søgen, undren og udforskning. Her er det vigtigt, at elevernes umiddelbare svar og tanker får plads. Formidleren styrer dialogen og sikrer, at undervisningsforløbet skrider fremad.

Formidleren vil være tydelig over for eleverne og dig i de enkelte situationer omkring, hvorvidt eleverne skal lytte, deltage eller arbejde på egen hånd. Spørg formidleren, hvis du er i tvivl om din rolle undervejs.

Undervisningsforløbet foregår i Den Fynske Landsby

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2 timer
Pris:
900 kr.
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
4., 5., 6.
Kompetenceområde:
Dansk - Lytning, Dansk - Tale, Historie - Kronologi og sammenhæng, Musik - Musikalsk skaben, Musik - Musikudøvelse
Fag:
Dansk, Historie, Musik
Læringsmål:
Forløbet underbygger, at:
- Eleven udvikler kompetencer til at opleve musik og til at udtrykke sig i og om musik.
- Eleverne beskæftiger sig aktivt og skabende med musik.
- Eleven kan lytte opmærksomt til og udtrykke sig varieret om musik fra forskellige genrer, kulturer og perioder.
- Eleven kan samtale om musik som kunstnerisk udtryk.
- Eleven har viden om musik som kunstnerisk udtryk og forbrugsvare.
- Eleven har viden om udvalgte historiske og kulturelle litterære perioder.
- Elevens indlevelsesevne og æstetiske, etiske og historiske forståelse fremmes.
- Eleven skal udvikle en åben og analytisk indstilling til samtidens og andre perioders og kulturers udtryksformer.
- Eleven udbygger sin forståelse af menneskers liv og livsvilkår gennem tiderne og opnår indsigt i kontinuitet og forandring.
- Eleven bliver fortrolig med dansk kultur og historie.