Kulturpakker

Kulturpakke: Månen tur-retur på to dage - Dagtilbud: 4-6 år

Udforskning af månens udtryk gennem kunst og teknologi.

Beskrivelse
Sjældne mineraler, tusindvis af huller efter meteornedslag, påvirkning af tidevandet på jordkloden og en dansk astronaut, der måske skal derop. Gennem forskellige materialer og teknikker skal vi over to dage arbejde med vægtløshed, månelandinger og overfladestrukturer, så månen bliver jordnær, nærværende og tankevækkende med alle dens mystiske egenskaber. 

Formål

  • At skabe en forbindelse mellem kunst og naturvidenskab.
  • At vække en begejstring for naturvidenskab og kunst i børnene. 

Forberedelse

  • Sørg for at indsamle rengjort metalskrot, f.eks. makreldåser, konserves, leverpostejforme, gamle CD’er, skruer og ledninger, som I medbringer til Kulturpakken.
  • Forinden kan I tale om Danmarks første astronaut Andreas Mogensen. 

Indtryk
Børnene ser på ny "månekunst", fotos fra månelandingen i 1969 og gamle astronomiske kort fra Galileis tid.

Udtryk
Børnene levendegør månens overflade, bygger et månefartøj og laver en astronaut-avatar, der sættes sammen til en enhed.

Aftryk 
Børnene lærer at arbejde med forskellige tegnematerialer og bygge ting i skrot, samtidig med at de får ny viden om rummet. 

Hvad tager børnenes voksne (lærere og pædagoger) med tilbage i hverdagen?
Bevidstheden om, at de fleste naturvidenskabelige emner kan omformes til et visuelt-æstetisk udtryk, og at der er en nær tilknytning mellem kunst og videnskab, som befordrer og inspirerer hinanden.

Underviser
Henriette Brun er tegner, formidler og selvstændig børnekulturaktør siden 1993. Hun er bl.a. uddannet fra Gerrit Rietveld Academie i Amsterdam og Kunstakademiet i Hamburg.

Hvor: Kulturskolerne
Varighed: 1,5 time fordelt på to sammenhængende dage, kl. 9-30-11 begge dag
Periode: 2025: Uge 46-47 - 2026: Uge 8-9

Et barn med en rummodel.

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2 dage
Pris:
800 kr.
Max deltagere:
12 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Dagtilbud
Alderstrin:
4, 5, 6
Læreplanstemaer:
  • Kultur, æstetik og fællesskaber
  • Natur, udeliv og science
Læringsmål:
KULTUR, ÆSTETIK OG FÆLLESSKAB
Alle børn får mange forskellige kulturelle oplevelser, både som tilskuere og aktive deltagere, som stimulerer børnenes engagement, fantasi, kreativitet og nysgerrighed, og at børnene får erfaringer med at anvende forskellige materialer, redskaber og medier.

NATURLIV, UDELIV OG SCIENCE
Alle børn får konkrete erfaringer med naturen, som udvikler deres nysgerrighed og lyst til at udforske naturen, som giver børnene mulighed for at opleve menneskets forbundethed med naturen, og som giver børnene en begyndende forståelse for betydningen af en bæredygtig udvikling.