Kulturpakke: Natur Alfabetet - Skoler: 0. klasse
Beskrivelse
”Kragen Kurt er kløgtig og klog. Han kalder KOM på sit kragesprog.” Over to besøg skal vi danse og synge til musikfortællinger og rapsange, hvor fugle, insekter og vilde dyr i Danmark har hovedrollen. Vi rapper, rimer, danser og lytter os ind i naturens forunderlige verden. Vi zoomer ind på K og H gennem rapsangene om Kragen Kurt og Humlebien Holly. Hele kroppen er i spil, når vi danser og sætter krop på Alfabetets lyde og bogstaver.
Formål
- At invitere eleverne til at færdes iagttagende i naturen gennem den viden og de erfaringer, de gør sig med naturfortællinger.
- At træne alfabetet samt elevernes sprog og sproglige bevidsthed gennem rim og remser.
Forberedelse
- Sørg for et lokale med god plads eller en idrætssal samt yogamåtter, der kan lægges på gulvet.
- Lyt til rapsangen om Kragen Kurt så eleverne kender sangen i forvejen.
Indtryk
Varierede musikindtryk fra klassisk til rytmisk og rap, poesi og rim, dans og drama.
Udtryk
Eleverne danser, synger og rapper sig igennem musikfortællingen og lærer om alfabetet og fugle, insekter og vilde dyr i Danmark.
Aftryk
Inspiration og lyst til at udforske naturen. Mulighed for at digte videre og lave egne rapsange med rytme, dans og fortællinger.
Hvad tager børnenes voksne (lærere og pædagoger) med tilbage i hverdagen?
Inspiration omkring arbejdet med natur og biodiversitet, sprog, musik, rytme, rim og remser.
Særlige bemærkninger
Lærere modtager inspirationsmateriale efterfølgende, så klassen nemt kan arbejde videre med naturforløb, rap og musikfortællinger og skabe et taktilt Natur Alfabet for hele klassen.
Underviser
Mille Brink er uddannet skuespiller og forfatter til en lang række musik og tegnefortællinger. Hun har arbejdet som instruktør og iscenesætter, i Paris og Danmark og skabt interaktivt børne-TV og musikalske forestillinger for børn siden 2004
Hvor: Egen skole
Varighed: To besøg á 2,5 time, kl. 9-11.30 begge gange med 1 time til hver klasse. Ved andet besøg samles begge klasser til en fælles visning som afslutning.
Periode: 2025: 36-41 og 44-45 2026: 2-6 og 9-12
