Kulturpakke: Tal R - rundt om skulpturerne - Skoler: 3.-5. klasse
Beskrivelse
En bueskytte, et menneske i bevægelse, en rytter bagvendt på en hest, en danser og et fabeldyr. Hvad er en skulptur? Det spørgsmål stiller vi, imens vi arbejder os rundt om Tal R’s fem bronzeskulpturer i haven foran Kulturskolerne. Vi arbejder med størrelsesforhold, materialer, sanselighed, oplevelse og skitsering. I ostevoks forsøger vi selv at udforme små skulpturer inspireret af Tal R.
Formål
- At give eleverne indblik i, hvordan en kunstner arbejder med skulptur.
- At komme tættere på de overvejelser og valg en kunstner må tage ved selv at arbejde med ostevoks.
Forberedelse
- Påklædning efter vejret, da vi en del af tiden skal skitsere og tegne udenfor.
- På vej til Kulturskolerne kan I opdage og tale om udendørs skulpturer.
Indtryk
Eleverne oplever skulpturparken gennem dialog og spørgsmål omkring kunstnerens tanker, materialer og proces.
Udtryk
Eleverne lærer skulpturerne at kende gennem skitsetegninger og udvikler deres egen skulpturmodel i ostevoks.
Aftryk
En øget opmærksomhed på skulpturer i bybilledet og en fornemmelse af, hvad det vil sige at arbejde som kunstner og arbejde i 3D.
Hvad tager børnenes voksne (lærere og pædagoger) med tilbage i hverdagen?
Lærerne kan sammen med børnene finde andre skulpturer, udvikle en skulpturpark på deres skole og fortsætte med at arbejde i andre skulpturelle materialer såsom ler, gips, papmache og pap.
Underviser
Hanne Ravn Hermansen er kunstner og underviser på Billedskolen ved Kulturskolerne. Se mere på www.kromosom.dk eller Instagram: hanne_ravn_hermansen
Hvor: Kulturskolerne
Varighed: 4 timer, kl. 9-13
Periode: 2025: Uge 35 og 36
