Kulturpakker

Kulturpakke: Tal R - rundt om skulpturerne - Skoler: 3.-5. klasse

Med afsæt i den nye skulpturhave foran Kulturskolerne arbejder vi med Tal R's skulpturer.

Beskrivelse
En bueskytte, et menneske i bevægelse, en rytter bagvendt på en hest, en danser og et fabeldyr. Hvad er en skulptur? Det spørgsmål stiller vi, imens vi arbejder os rundt om Tal R’s fem bronzeskulpturer i haven foran Kulturskolerne. Vi arbejder med størrelsesforhold, materialer, sanselighed, oplevelse og skitsering. I ostevoks forsøger vi selv at udforme små skulpturer inspireret af Tal R. 

Formål

  • At give eleverne indblik i, hvordan en kunstner arbejder med skulptur.
  • At komme tættere på de overvejelser og valg en kunstner må tage ved selv at arbejde med ostevoks.

Forberedelse

  • Påklædning efter vejret, da vi en del af tiden skal skitsere og tegne udenfor.
  • På vej til Kulturskolerne kan I opdage og tale om udendørs skulpturer. 

Indtryk
Eleverne oplever skulpturparken gennem dialog og spørgsmål omkring kunstnerens tanker, materialer og proces.

Udtryk
Eleverne lærer skulpturerne at kende gennem skitsetegninger og udvikler deres egen skulpturmodel i ostevoks.

Aftryk 
En øget opmærksomhed på skulpturer i bybilledet og en fornemmelse af, hvad det vil sige at arbejde som kunstner og arbejde i 3D.

Hvad tager børnenes voksne (lærere og pædagoger) med tilbage i hverdagen?
Lærerne kan sammen med børnene finde andre skulpturer, udvikle en skulpturpark på deres skole og fortsætte med at arbejde i andre skulpturelle materialer såsom ler, gips, papmache og pap.

Underviser
Hanne Ravn Hermansen er kunstner og underviser på Billedskolen ved Kulturskolerne. Se mere på www.kromosom.dk eller Instagram: hanne_ravn_hermansen

Hvor: Kulturskolerne
Varighed: 4 timer, kl. 9-13
Periode: 2025: Uge 35 og 36

Ostevoksskulpturer inspireret af Tal R
©

Hanne Ravn Hermansen

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
4 timer
Pris:
800 kr.
Max deltagere:
26 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
3., 4., 5.
Kompetenceområde:
Billedkunst - Billedanalyse, Billedkunst - Billedfremstilling, Billedkunst - Billedkommunikation, Håndværk og design - Design, Håndværk og design - Håndværk - forarbejdning, Håndværk og design - Håndværk - materialer
Fag:
Billedkunst, Håndværk og design
Læringsmål:
BILLEDKUNST Billedfremstilling: Eleven kan udtrykke sig i plane, rumlige og digitale billeder.
BILLEDKUNST Billedanalyse: Eleven kan samtale om egne og andres billeder.
BILLEDKUNST Billedkommunikation: Eleven kan kommunikere med billeder.

HÅNDVÆRK OG DESIGN Håndværk - forarbejdning: Eleven kan anvende værktøjer, redskaber og maskiner forsvarligt til forarbejdning af materialer.
HÅNDVÆRK OG DESIGN Håndværk - materialer: Eleven kan forarbejde materialer i forhold til produktets form, funktion og udtryk.
HÅNDVÆRK OG DESIGN Design: Eleven kan arbejde med enkle designprocesser knyttet til egen produktfremstilling.