Gentofte Musikskole

Musik og bevægelse - Kompagnonordning i 0. klasse

Gentofte Musikskole tilbyder kompagnonordning i 0. klasser i Gentofte Kommunes folkeskoler. Her arbejder musikskolen og folkeskolen sammen om at understøtte elevernes musikalske kompetencer. Musikskolens lærer og 0. klasses medarbejdere er ”kompagnoner” i undervisningssituationen, hvor musikskolens lærer i samarbejde med klassens lærere og evt. pædagoger underviser 0. klassen i musik og bevægelse i skoletiden. Musikskolens lærere i kompagnonordningen er uddannet særligt med henblik på undervisning i musik og bevægelse af 5-8-årige.

Rytmikundervisningen tager udgangspunkt i sang, dans/bevægelse og spil. Vi arbejder med rytme og puls, tempi og periodefornemmelse gennem fastlagte og improvisatoriske lege, og vi synger nye og gamle sanglege. Desuden inddrages fantasi og historier, og vi spiller, så vidt det er muligt, på forskellige rytmeinstrumenter. Gennem undervisningen arbejder vi med kropsbevidsthed, koordination og sproglig bevidsthed og med sociale kompetencer i forhold til at kunne indgå i en gruppe i musikalske sammenhænge.

Konpagnonordning i 0. klasser
Bevægelseslege er et vigtigt element i undervisningen.
Foto

Lars H. Knudsen

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
45 min.
Pris:
Gratis
Yderligere priser:
Forløbene er ikke forbundet med udgifter for folkeskolerne i skoleårene 2023-2024 og 2024-2025
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
0.
Kompetenceområde:
Elevernes alsidige udvikling, Musik - Musikalsk skaben, Musik - Musikforståelse, Musik - Musikudøvelse
Fag:
Musik
Læringsmål:
Her er et udsnit af nogle af de mange kompetencemål for 0. klasse, som kompagnonordningen understøtter:
- for de kreative og musiske udtryksformer:
Eleven kan udtrykke sig i billeder, musik og drama, alene og i fællesskab. Der arbejdes med sang, bevægelse og spil på simple instrumenter som trommer, triangler, claves.
- for krop og bevægelse:
Eleven kan foretage valg, der styrker og udvikler kroppen.
- for sprog:
Eleven er opmærksom på forskellige måder at anvende sprog på. Eleven kan eksperimentere med rim, bogstavlyde, ord og sætningsdannelse.
- for engagement og fællesskab:
Eleven kan bidrage til fællesskabet og drage omsorg for sig selv og andre.