Den Kongelige Samling - Amalienborg

Rend mig i normerne

Normer er en eksistentiel nødvendighed for at navigere og begå sig i et samfund. Mens nogle normer bliver til love, fordi de er vigtige for at samfundet kan fungere, er andre normer blevet til traditioner, hvilket ses når kongefamilien fejrer store begivenheder. Andre normer er vi måske ikke lige så bevidste om. For eksempel Janteloven.

Køn og identitet har til alle tider været til diskussion i alle samfund. Opfattelsen af det enkelte menneskes køn og identitet afhænger af det samfund vi lever i. I forløbet vil vi forsøge at synliggøre for eleverne, hvorfra vores samfundsnormer udspringer og hvordan de har og kan ændre sig gennem tiden i forlængelse af samfundet, der ligeledes ændrer sig. 
Den danske kongefamilie er et fundamentalt eksemplar på de danske samfundsnormer. Kongehuset er historiske tidskapsler og de præsenterer sig selv ved at være eksemplariske forbilleder for befolkningen. Ofte er fremstillingen dikteret af samfundets normer. 
Det overordnede formål med forløbet er at styrke elevernes forståelse for, hvordan et samfunds normer har betydning for, hvordan vi begår os i fællesskaber og hvordan det har betydning for vores opfattelser af køn og identitet.

Program:

  • Begrebsafklaring fælles og i grupper
  • Fælles billedanalyse
  • Besøg og analyser i de kongelige arbejdsværelser
  • Prøv tøj på egen krop
  • Fælles dilemma-øvelse

OBS!: Forløbet foregår i Christian 8.s Palæ, Amalienborg Museet. Indgang via porten nærmest Frederiksgade. Indenfor vil I blive taget imod af en formidler.

Booking: For spørgsmål er du velkommen til at kontakte vores bookingafdeling på tlf. 33 18 60 55, telefonen er åben tirsdag til fredag kl. 10 til 12, eller på e-mail: booking@kosa.dk. I tilfælde af afbestilling mindre end 14 dage før tidspunktet for turens afvikling vil det fulde beløb blive opkrævet. 

Oplys venligst følgende:

  • Ønsket dato for forløbet (gerne flere datoer)
  • Navn og postadresse på skolen
  • Lærerens navn og mobiltelefonnummer
  • Klassetrin/årgang
  • Antal elever og lærere
  • Hvis klassen er en specialklasse uddyb da venligst særlige hensyn

Jeres forberedelse: 

  • Forbered eleverne på, at telefoner skal lægges i garderoben inden undervisningsstart.
  • Forberede klassen på at de skal arbejde i grupper og prøve dragter.
  • Inddel klassen i grupper med fire elever i hver gruppe.
  • Inden besøget kan det være en fordel at tale med klassen om begreberne: Normer, køn, identitet og iscenesættelse.

BEMÆRK:  

  • Undervisningsforløbet er udviklet af Den Kongelige Samling i forbindelse med Sex & Samfunds Uge Sex og kan bookes i uge 6 eller efter aftale.
Fælles analyse af Tuxens maleri
Europas svigerfamilie
Foto

Peter Nørby/

©

Den Kongelige Samling

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1½ time
Pris:
650 kr.
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Dansk - Fortolkning, Dansk - Kommunikation, Dansk - Lytning, Dansk - Tale, Historie - Historiebrug, Historie - Kronologi og sammenhæng, Samfundsfag - Sociale og kulturelle forhold
Fag:
Dansk, Historie, Samfundsfag
Læringsmål:
- At eleverne har viden om historisk udvikling

- At eleverne kan foretage flertydige fortolkninger

- Eleverne skal opnå viden om, at de er historieskabte og historieskabende

- Eleverne skal udvikle personlig og kulturel identitet

- Eleverne skal vide, at de er aktive deltagere i et demokratisk samfund