Gentofte Genbrugsstation - Affald og Genbrug

Tøjet længe leve

Klæd dine elever på til at reflektere over deres tøjvaner i forløbet ’Tøjet længe leve’ ved at give dem et indblik i den globale tøjproduktion.

Jeans, T-shirts, sko, tasker, håndklæder, jakker… Vi forbruger tekstiler som aldrig før. Ca. 10 % af verdens samlede CO2-forbrug stammer fra vores tøj- og tekstilforbrug. Hver dansker køber i gennemsnit 13-16 kg nyt tøj om året, og i Danmark skifter vi også tingene væsentligt hurtigere ud end i mange andre lande.

I forløbet ’Tøjet længe leve’ undersøger vi den globale tøjproduktion og klæder eleverne på til at forstå konsekvenserne af vores tøjforbrug. Med udgangspunkt i dialog og øvelser åbner vi elevernes øjne for, hvorfor tekstilbranchen er en af de mest forurenende brancher, som vi som forbrugere bidrager til, når vi køber nyt. Sammen undersøger vi, hvilke muligheder vi har for at give tøjet en længere levetid.

I en interaktiv øvelse dykker vi ned i produktionen af en T-shirt og undersøger dens vej rundt i verden fra råstof til færdigt produkt.

Eleverne lærer også at identificere tekstiler af plante-, dyre- og oliefibre ved hjælp af sanserne og lærer om sortering af tekstilaffald. Var der mon en anden, der kunne ha’ fået glæde af tøjet, inden det blev til affald? Og hvad sker der egentlig med tøjet, når det kasseres?

To elever kigger på tøj i gymnasiets byttestation

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
4 timer
Pris:
Gratis
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9.
Kompetenceområde:
Geografi - Undersøgelse, Geografi - Perspektivering, Håndværk og design - Håndværk - materialer, Samfundsfag - Økonomi
Fag:
Geografi, Håndværk og design, Samfundsfag
Læringsmål:
→ Eleven kan reflektere over eget forbrug og tøjvaner
→ Eleven kan med sine sanser identificere og navngive forskellige tekstilfibre/materialekvaliteter
→ Eleven kan undersøge en T-shirts vej fra råstof til færdigt produkt
→ Eleven har viden om de miljømæssige og menneskelige konsekvenser, tøjproduktionen har
→ Eleven har viden om sortering og genanvendelse af tekstilaffald
→ Eleven kan reflektere over, hvad vi kan gøre for at give vores tøj en længere levetid