Om arrangementet

Dato
Sted
Nationalmuseet, Ny Vestergade 10 1471 København K
Type
Temadage
Målgruppe
Undervisere i eksterne læringsmiljøer
Pris
Gratis, men der opkræves gebyr ved udeblivelse
Copied!

Fremtidens museumsundervisning

Hvordan afspejler den aktuelle museumsundervisning de forandringer, som præger både samfund, omverden og pædagogik? Hvordan kan vi gennem aktuel museumsundervisning blive klogere på, hvilken retning museernes pædagogiske praksis bevæger sig i?
Dato
Sted
Nationalmuseet, Ny Vestergade 10 1471 København K
Type
Temadage
Målgruppe
Undervisere i eksterne læringsmiljøer
Pris
Gratis, men der opkræves gebyr ved udeblivelse
Copied!

Børn i udstillingen på Planterium

Foto: Lars Erik Andreasen © Planetarium 

Hvordan præger tidens store udfordringer – som klima, trivsel og ulighed – den pædagogiske tænkning på museer i dag? Og skal kriser drive den pædagogiske udvikling på museerne, for at den kan være aktuel og relevant? Vær med, når Skoletjenesten sætter fokus på tendenser i museumsundervisningen og inviterer til fælles refleksion over, hvordan nutidens – og måske fremtidens – museumsundervisning ser ud. 

Hvordan kan vi idehistorisk anskue det, undervisningen skal være et svar på, i lyset af nutidens kriser og forandringer? Det undersøger vi gennem en samtale med Mikkel Thorup, professor i idéhistorie. 

Bagefter kan du gennem en række workshops dykke ned i:

Nationalmuseets arbejde med børnecentreret undervisning: Nationalmuseets workshop sætter fokus på, hvordan børn og unges stemmer og interesser kan blive udgangspunkt for museumspraksis. I museets strategiske satsning GENSTART, der nulstiller museets undervisningsprogram og udvikler en helt ny didaktik med fokus på leg, handlekraft og mening, er den børnecentrerede tilgang et centralt udgangspunkt for både udviklingsarbejdet og de pædagogiske redskaber, der udvikles. I denne workshop vil museets projektgruppe fortælle om processerne bag – og sammen med deltagerne afprøve nogle konkrete tilgange til en børnecentreret undervisning.

Louisianas arbejde med at styrke unges sociale fællesskaber i Kunstkraft  Hvordan kan vi give unge en stemme på museet? I forbindelse med projektet Kunstkraft har vi inviteret unge til at fortælle deres egne historier. Via sanse- og tegneøvelser kombineret med vandring har de skabt lydvandringer til Louisianas park, hvor vi får deres perspektiv på verden. Tag med på en fælles vandring, hvor vi afprøver metoderne. OBS: Husk mobil og høretelefoner til denne workshop.

Filosofiske og æstetiske læreprocesser hos MAPS (Museum of Art in Public Spaces): Hvordan kan kunsten åbne op for filosofisk refleksion og samtale? Gennem konkrete øvelser fra MAPS’ undervisning vil workshoppen demonstrere, hvordan man kan arbejde med noget så abstrakt og essentielt som tid og erindring med elever i alle aldre ved at tage udgangspunkt i deres naturlige undren og nysgerrighed på verden.

ARKEN- museum for samtidskunst: At forbinde sig med verden: Hvad sker der, når vi i museets rum undersøger måder at forbinde os med rummenes materialitet, genstande og med hinanden på? Når vi på kroppens og på rummets niveau undersøger ”ikke-røre”, ”uberørt”, ”berøre” og ”berørt”?  Hvilke vidensfelter kan vi nærme os, som ligger uden for, rundt om, inden i eller måske før de forhåndenværende fagfaglige vidensfelter?   

Teknisk Museum: Læring gennem leg 
Børn skal ikke løse verdens udfordringer – men de skal tilegne sig de kompetencer, der gør, at de måske kan en dag. I denne workshop har vi fokus på, hvordan vi på Danmarks Tekniske Museum har arbejdet med legende tilgange til undervisning, hvor elever øver sig i opfindsomhed, kreative processer og iterative metoder. Gennem et forløb om opfindelser, hvor udgangspunktet er hverdagsnære udfordringer med et humoristisk spin, har eleverne skabt løsninger på legende og kreative måder ved hjælp af teknologi.
 

Program 

10.00 - 10.15 
Ankomst
Museet åbner og deltagerne finder vej til festsalen på 1. sal.

10.15 – 10.20 
Velkommen til Nationalmuseet 
V. Inga Paulsen Albertsen, programchef for Program, oplevelse og læring, Nationalmuseet 

10.20 - 10.30 
Rammesætning af temadagen og gennemgang af program
 v/Lise Sattrup, pædagogisk udviklingskonsulent, Skoletjenesten  

10.30 - 11.15 
Tid, samfund og undervisning – idéhistoriske perspektiver
En samtale med Mikkel Thorup, professor i idehistorie, Institut for Kultur og Samfund, Aarhus Universitet. Samtalen føres af Henrik Guldager Johnsen, pædagogisk udviklingskonsulent i Skoletjenesten.   

11.15 - 12.15 
Workshoprunde 1
Man går ud i en workshop efter eget valg.  

12.15 - 12.45 
Frokost 

12.45 - 13.45 
Workshoprunde 2 
Man deltager i endnu en workshop efter eget valg. 

13.45 - 14.00 
Pause (med kaffe og kage) 

14.00 - 14.45 
Refleksion over egen praksis 
Skoletjenesten – videncenter for eksterne læringsmiljøer faciliterer dialog mellem deltagerne. Fokus vil være på refleksion over deltagernes egen undervisningspraksis.

14.30 - 14.45 
Opsamling og afrunding 

Spørgsmål til indhold og tilmelding

Portræt Henrik Guldager Johnsen, pædagogisk udviklingskonsulent i Skoletjenesen

Henrik Guldager Johnsen

Pædagogisk udviklingskonsulent
Tlf
29 13 93 26
Se profil