Om Skoletjenesten

Eleverne får både tid til at være kreative og reflektere

NY TEKNOLOGI: Hos FILM-X ligner omgivelserne og grundkonceptet sig selv, men der er netop sket store forandringer. Teknologien er nemlig moderniseret, og det har positiv betydning for undervisningstilbuddene på stedet.
Af
Sofie Prip

Beliggende i centrum af København, som en del af Dansk Film Institut, har Skoletjenesten Film-X siden 2002 udbudt flere forskellige undervisningstilbud til grundskoler og daginstitutioner. Her kan børnene tage på biljagt, skabe gyserfilm eller kreere deres eget eventyrunivers. Alt sammen foregår foran en green screen, og bliver efterfølgende behandlet i professionel filmskaberstil med klipperum og voiceover.  

Nu har det teknologiske værksted fået en tiltrængt modernisering, der blandt andet indebærer touchscreens, en mere intuitiv brugergrænseflade og et genkendeligt klippeprogram. Kameraerne er også blevet opgraderet, og de to green screens i studierne har fået nye baggrunde. Det er alt sammen med til at skabe helt nye muligheder for indholdet i undervisningen.  

Indhold og problemstillinger i fokus 

“Det at vi har fået ny teknologi, er langt hen ad vejen blevet besluttet ud fra et pædagogisk behov. Moderniseringen og den nye scenografi giver vores besøgende en masse nye fortællemuligheder, men det åbner også op for større faglige diskussioner i undervisningsforløbene,” siger Kari Eggert Rysgaard fra Skoletjenesten FILM-X.  

Med nye green screen-baggrunde kan de store klassetrin for eksempel nu lave science-fiction film og derudfra diskutere nogle af de samfundsproblemstillinger, som genren tager op, såsom kunstig intelligens. Samtidig betyder den genkendelige brugergrænseflade, at børnene arbejder mere intuitivt, hvilket giver bedre tid til at udforske de egentlige formål med undervisningstilbuddene.   

“Med moderniseringen oplever vi allerede, at børnene slet ikke er berøringsangst. Fordi de er på hjemmebane i teknikken, kan de fortælle mere, og i undervisningen kan vi derfor lægge mere fokus på indhold og budskaber,” siger Kari.  

Kritiske storforbrugere af film 

Det overordnede mål med undervisningstilbuddene hos Skoletjenesten FILM-X har tidligere været at give børn adgang til at producere film. De seneste års teknologiske fremskridt har dog vist, at de fleste børn faktisk har fin adgang til filmproduktion derhjemme.  

“Til gengæld ser vi et stigende behov for, at børn og unge lærer at være reflekterede over filmproduktion, og det er lige præcis, hvad vi håber, moderniseringen kan hjælpe på vej. Det er vigtigt for børn at blive kritiske filmforbrugere i en tid, hvor de netop forbruger enormt mange filmproduktioner i forskellige formater,” siger Kari.  

I videoen herunder kan du se en trailer for de nye green screen-baggrunde, som børnene kan bruge i deres filmproduktioner. 

 

Video: Animation Workshop, Nepenthe Film og Det Danske Filminstitut.