Om Skoletjenesten

Årets lærer: Jeg bruger de eksterne læringsmiljøer

Helle Houkjær er lærer i udskolingen og årets vinder af Politikens undervisningspris. Det er en pris, danske elever over hele landet selv kan indstille deres lærer til. På Skoletjenestens temadag om udskolingen, den 11. september 2018 på Dansk Arkitektur Center, delte Helle sine erfaringer med at inddrage eksterne læringsmiljøer i undervisning til udskolingselever.
Af
Mette-Liv Skovgaard

Helle bruger ofte eksterne læringsmiljøer i sin undervisning. At tage på tur giver hukommelsesknager, kalder hun det. De mentale billeder og erfaringer eleverne får på turen, kan bruges i den efterfølgende undervisning på skolen. ”For det er i mødet med det konkrete, at det abstrakte giver mening”, siger hun.

Selvbestemmelse er vigtig

”I har jo et sværere job end jeg”, starter Helle med at slå fast. ”God undervisning handler om relationer, at kende børnene, og det har I jo ikke på samme måde mulighed for i de eksterne læringsmiljøer. Men der er noget andet, I kan give dem. Selvbestemmelse for eksempel. Når I har planlagt et forløb, så inddrag dem. Måske skal de have indflydelse på, hvornår man holder pause. Måske de kan få mulighed for at bruge deres fantasi. Giv dem noget at tale om og lyt til dem. De vil nemlig gerne selv bestemme og dermed føle tillid og autonomi.”

Seks fokuspunkter for god udskolingsundervisning

Selvbestemmelse er noget Helles elever selv har fremhævet som vigtig for god udskolingsundervisning. Mange af deres udsagn om hvad god undervisning for dem er, har Helle samlet i en model med seks fokuspunkter: Relationer og samhørighed; selvbestemmelse og tillid; lærer-stolthed; relevans; feedback; samt differentiering. Den kan også bruges som inspiration i planlægningen af undervisning for udskolingen i eksterne læringsmiljøer.

 

Model: Helle Houkjær 2018 ©

Model: Helle Houkjær 2018 ©

Ture med flow

I sin undervisning, både i klassen og i de eksterne læringsmiljøer, er Helle inspireret af Mihaly Csikszentmihalyis flowteori. Den kan hjælpe med at skabe blik for, hvordan eleverne holdes motiveret, beskriver Helle. For der er forskel på, hvad der motiverer de forskellige elever i en klasse - alt afhængig af udfordringer og fagligt niveau. Noget det eksterne læringsmiljø også kan være opmærksom på, uddyber hun.

Ikke læse en masse

Helle giver mange eksempler på gode ture til eksterne læringsmiljøer. ”Det er fedt at komme ud og sprælle med eleverne”, siger hun. ”Opleve noget, vi ikke kan give dem i skolens rammer. Den iscenesatte oplevelse kan være ganske banal. Et sted blev de klædt som kirurger med mundbind, kitler og handsker. Så føler eleverne sig særlige, hvilket er vigtigt for dem at være. Så er vi allerede godt i gang”. Udfordringen ved dette forløb var dog, at eleverne skulle læse alt for meget på stedet. ”En fed tur er for mig ikke, at eleverne skal læse en masse derude. Det kan vi gøre på skolen”, siger Helle.

Planlægningsbesøg

Helle giver også de eksterne læringsmiljøer et forslag: ”Inden et besøg med klassen burde læreren kunne komme ud på et planlægningsbesøg på egen hånd. Så kan man se hvad hele stedet kan og dermed vælge ud og planlægge, hvordan turen bliver bedst for eleverne. Så når man har booket et besøg har man mulighed for selv at komme inden - gerne med en ledsager, som kunne være en kollega”.

Helle har blandt andet været hos Skoletjenesten Vikingeskibsmuseet, Skoletjenesten Den Blå Planet og Skoletjenesten ARKEN med sin klasse. Du kan se undervisningstilbud fra de eksterne læringsmiljøer på skoletjenesten.dk.