En skoledag for 100 år siden – i fiskerlejet - Gilleleje
I 1920’erne var Gilleleje Skole en almueskole på landet, hvor eleverne blev kaldt til undervisning med en håndholdt klokke og hvor lærerne blev tiltalt med Hr eller Fru – og De fremfor du! Således begynder en skoledag også i dette skoletjenesteforløb: Ingen sætter sig, før læreren har givet tilladelse og eleverne ved pultene er stille og taler kun, når de har rakt hånden op og fået lov af læreren! Men det er lidt hyggeligere end for 120 år siden!
For i den gamle skolestue hører eleverne, hvordan børn på landet gik i skole hver anden dag og hvordan de i den ledige tid hjalp til derhjemme med at passe de mindre børn eller arbejde på havnen. Pligter var en fast del af barndommen: Inden skolegang, skulle der bæres vand ind fra pumpen udenfor, der skulle hugges pinde til at tænde op med og hønsene skulle fodres.
Børnene var en uundværlig arbejdskraft. Derfor kom mange af børnene fra landet kun meget lidt i skole, selvom forældrene fik bøder, når deres børn ikke kom til undervisningen. Når bøndernes børn var 10-12 år, blev de sendt ud for at tjene på andre gårde. Pigerne kunne blive sat til at malke, og drengene vogtede gæs, får og køer. En arbejdsdag var typisk 14-16 timer, lønnen var lav og den mad, børnene fik, var ofte dårlig og ensformig – sild kunne være på menuen 5 gange om dagen!
Alt det og meget mere runder vi, mens børnene kan se sig omkring i skolestuen, der er indrettet præcist som i gamle dage med anskuelsestavler, der viser vilde dyr fra hele verden på væggene. En tid før google gjorde verden mindre!
I den analoge verden for hundrede år siden skal der skrives med skråskrift på de små tavler og eleverne kan øve sig i at skrive egne – og kæledyrenes – navne på de fine tavler.
På lærerens skrivebord ligger spanskrøret klar og indbyder til en snak om den afskaffede revselsesret og ikke mindst børns rettigheder – i dag såvel som for hundrede år siden.
Der bliver også tid til at kigge i Luthers lille katekismus for børn. For hundrede år siden skulle børnene kunne den udenad, og det blev påtalt overfor forældrene, hvis børnene ikke var tilstrækkeligt hjemme i teksten!
Så galt går det trods alt ikke ved dette skoletjenesteforløb, men når den håndholdte klokke igen ringer ud, skulle eleverne gerne have tilegnet sig ny viden og indsigt i en skoledag, der var markant anderledes end deres egen er det i dag.
Omsatte læringsmål:
Eleverne kan på baggrund af deres til på Gilleleje Museum komme med eksempler på, hvordan livsvilkårene i en almueskole i en lille fiskerlandsby i 1920’erne.
Eleverne kan indgå i en dialog om, hvordan skolelivet var dengang og sammenligne med deres egen hverdag i dag.
Varighed: 1-2 timer afhængig af udholdenhed og koncentrationsniveau!
Pris: Undervisningstilbuddet er gratis for Museum Nordsjællands hjemkommuner - Hillerød, Gribskov og Hørsholm. Øvrige skoler koster 500 kr. pr. klasse. Ring og hør vedr. mindre grupper, specialklasser og lignende.
Max deltagere: 22 deltagere.
Kontakt: Bente Nissen: ben@museumns.dk – 61 81 58 01.
Målgruppe: Grundskolen.
Klassetrin: 1.-5.
Kompetenceområde: Dansk - Kommunikation, Historie - Kronologi og sammenhæng
Fag: Dansk, Historie.
Læringsmål: Eleven kan relatere ændringer i hverdag og livsvilkår over tid til eget liv.
Eleven kan følge regler for kommunikation i overskuelige formelle og sociale situationer.
Praktisk information: Afhængigt af vejret er det muligt at spise madpakkerne i den hyggelige museumshave og kigge på det gammeldags legetøj. Efter besøget får eleverne udlevet en lille fribillet til Gilleleje Museum, så de kan tage deres forældre og/eller søskende med og lære dem lidt af det, de selv har lært.