Fredensborg Naturskole

FAGENE I DET FRI - INSTRUERENDE TEKSTER

Forståelse af instruerende tekster gennem praksis.

Opsætning/afprøvning af tovbane i forbindelse med arbejdet med instruerende tekster.
I dette undervisningsforløb skal eleverne arbejde fagfagligt med genren instruerende tekst.
Der arbejdes konkret med udfærdigelse af den instruerende tekst samtidig med, at tovbanen sættes op.
Derudover arbejdes der i tæt samarbejde og med elevernes egenforståelse i forhold til mod og klatring
  1. Fase: Opsætning af tovbanen og der noteres i arbejdsark

Eleverne skal være sammen to og to. Den ene er med til at sætte banen op (der er en voksen med i hele opsætningen), og den anden noterer, det de sammen synes, er vigtigt at få med i en instruktionen af, hvordan man sætter en tovbane op. De kan eventuelt bytte halvvejs.

2. Fase: Der skal klatres

Eleverne skiftes nu til at få sele på/ hjælpe hinanden, gå i tovbanen/ vejlede og støtte.

Inden de begynder, skal et af følgende spørgsmål besvares/skrives ned:

Spørgsmål til klatring:

Hvordan tror du, at det vil være for dig at klatre på tovbanen?

  1. Jeg tør godt fordi…..

2. Jeg er lidt i tvivl om, hvordan jeg vil reagere. Jeg vil gerne prøve og tror, at det svære for mig bliver…..

3. Jeg tror ikke, at jeg tør fordi……

 3. Fase: Beskrivelsen af elevens egen klatreoplevelse 

Der arbejdes med 3 arbejdsark. Disse ligger under tilhørende undervisningsmateriale

Hmm, hvordan kommer man der op?
©

Naturskolen

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
5 timer
Pris:
Gratis
Max deltagere:
25 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
4., 5., 6., 7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Dansk - Kommunikation, Dansk - Lytning, Elevernes alsidige udvikling
Fag:
Dansk, Elevernes alsidige udvikling, Idræt, Sproglig udvikling
Læringsmål:
* At eleverne får en konkret og praksis nær forståelse af, hvordan en instruerende tekst kan skrive og skal skrives for, at man sikre sig, at modtageren vil kunne bruge teksten direkte.
* At eleverne gennem samarbejde bliver bedre til at lytte og støtte hinanden i de valg, der passer for den enkelte.
* At eleverne lærer sig selv bedre at kende gennem klatreudfordringen.