FAGENE I DET FRI - INSTRUERENDE TEKSTER
Opsætning/afprøvning af tovbane i forbindelse med arbejdet med instruerende tekster.
I dette undervisningsforløb skal eleverne arbejde fagfagligt med genren instruerende tekst.
Der arbejdes konkret med udfærdigelse af den instruerende tekst samtidig med, at tovbanen sættes op.
Derudover arbejdes der i tæt samarbejde og med elevernes egenforståelse i forhold til mod og klatring
- Fase: Opsætning af tovbanen og der noteres i arbejdsark
Eleverne skal være sammen to og to. Den ene er med til at sætte banen op (der er en voksen med i hele opsætningen), og den anden noterer, det de sammen synes, er vigtigt at få med i en instruktionen af, hvordan man sætter en tovbane op. De kan eventuelt bytte halvvejs.
2. Fase: Der skal klatres
Eleverne skiftes nu til at få sele på/ hjælpe hinanden, gå i tovbanen/ vejlede og støtte.
Inden de begynder, skal et af følgende spørgsmål besvares/skrives ned:
Spørgsmål til klatring:
Hvordan tror du, at det vil være for dig at klatre på tovbanen?
- Jeg tør godt fordi…..
2. Jeg er lidt i tvivl om, hvordan jeg vil reagere. Jeg vil gerne prøve og tror, at det svære for mig bliver…..
3. Jeg tror ikke, at jeg tør fordi……
3. Fase: Beskrivelsen af elevens egen klatreoplevelse
Der arbejdes med 3 arbejdsark. Disse ligger under tilhørende undervisningsmateriale