Skole-Kirke-Samarbejdet i Skanderborg-Odder

Julens krydderier

Om juleevangelier og salmer.

Traditionens drys

Fra stjernens skær over stalden til de vise mænds gaver inviteres eleverne til at dykke ned i de to evangelisters intentioner bag fortællingerne og gå på opdagelse i, hvordan traditionen gennem århundreder har drysset ekstra krydderier over historierne.

 

Analytisk tilgang

I projektet arbejder eleverne analytisk og undersøgende med begge Bibelens udgaver af juleevangeliet. De undersøger, hvad der rent faktisk står i juleevangelierne, og hvad der løbende er tilføjet fortællingerne som ekstra krydderi. 

 

Krydderierne er tilføjet i et forsøg på at udfylde de tomme pladser i de oprindelige tekster: fx står der ikke noget om tre konger, stald, æsel eller okse i de to juleevangelier. Det er indhold eller krydderi, der er kommet til.

Eleverne analyserer også de to evangelister Matthæus og Lukas’ hensigter med at skrive juleevangelierne: Hvorfor skrev de, som de gjorde?

 

Krydderi i julesalmer

Desuden undersøger eleverne udvalgte julesalmer for både krydderi og religiøse fortolkninger for at skabe bevidsthed om indefra- og 

udefra-perspektiver på religioners udtryk.

 

Og endelig skal eleverne også selv have 

krydderiglassene frem og forsøge sig med at krydre en bibelsk fortælling.

 

Projektet indeholder:

Lærervejledning

Klassesæt af billedkort

Bog
Foto

Birgitte Ahlmann

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Pris:
Gratis

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Kristendomskundskab - Bibelske fortællinger, Kristendomskundskab - Kristendom, Kristendomskundskab - Livsfilosofi og etik
Fag:
Kristendomskundskab
Læringsmål:
At eleverne får viden om, at julens fortælling udspringer af to forskellige juleevangelier i Det Nye Testamente. At eleverne kan sammenligne de to og blive bevidste om, at genfortællinger af juleevangelierne over tid har tilføjet krydderi til dem.