Kulturpakker

Kulturpakke: Askelys og månemalerier - kunst, klima og kosmos - Skoler: 7.-9. klasse

Eleverne udtrykker sig kreativt, samtidig med at de lærer om klima, lysrefleksion og Jordens energibalance.

Beskrivelse
Fra observationer af rummet til kreative malerier. Med månen som omdrejningspunkt kombineres videnskab, matematik og kunst i en sanselig og inspirerende oplevelse. Eleverne besøger Ellehammer Observatorium en aften sammen med deres lærer/en kontaktforælder, kunstner Jonas Jensen samt en rumobservatør for at se på månen, og arbejder derefter med at omsætte deres oplevelse og viden til to-delte malerier med afsæt i den nyeste klimaforskning om askelys.

Formål

  • At styrke elevernes tværfaglige forståelse af sammenhængen mellem naturfænomener, klima og kreativt udtryk.
  • At stimulere elevernes evne til at koble viden og fantasi til at omsætte komplekse emner til personlige, visuelle fortællinger gennem en kombination af observation, faglig fordybelse og æstetisk praksis.

Forberedelse

  • Sørg for et lokale på egen skole med god bordplads til maling gerne med adgang til vand. Læg afdækning ud på borde og gulve, hvis der er sarte overflader. Sørg også for et sted, hvor de færdige malerier kan tørre.
  • Eleverne skal medbringe tøj, der må komme maling på (eller et forklæde). Derudover skal de medbringe lineal, blyant og viskelæder, passer og vinkelmåler.

Indtryk
Eleverne får gennem forløbet en række sanselige og æstetiske indtryk, der forbinder kunst og naturvidenskab. 

Udtryk
Eleverne arbejder med visuelle udtryk, hvor matematik og kunst forenes i billeder med både præcision og fantasi.

Aftryk 
Konkrete metoder til at arbejde tværfagligt og inspiration til at bruge naturvidenskaben som udgangspunkt for kreativ fordybelse.

Hvad tager børnenes voksne (lærere og pædagoger) med tilbage i hverdagen?
Lærere får med Kulturpakken inspiration til, hvordan de kan koble kunst, naturvidenskab og matematik, arbejde tværfagligt og styrke elevernes refleksion, hvor både de analytisk tænkende og de mere sansende elever får mulighed for at bidrage med hver deres styrke.

Underviser
Jonas Kasper Jensen er billedkunstner og underviser med baggrund i både samtidskunst og teknologiforståelse. Hans praksis forbinder æstetisk skabelse med undersøgelser af digitale og naturvidenskabelige fænomener – særligt klima, teknologi og håndværk.

Hvor: Ellehammer Observatoriet på Bakkegårdsskolen og egen skole 
Varighed: To timer på observatoriet kl. 16-18 og fire timer på egen skole kl. 9-13
Periode: 2025: Uge 44-51 - 2026: Uge 2-9

Bearbejdet billede af månen.

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
6 timer
Pris:
800 kr.
Max deltagere:
26 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9.
Kompetenceområde:
Billedkunst - Billedfremstilling, Billedkunst - Billedkommunikation, Fysik/kemi - Kommunikation, Fysik/kemi - Perspektivering, Geografi - Kommunikation, Geografi - Perspektivering, Matematik - Matematiske kompetencer, Matematik - Tal og algebra
Fag:
Billedkunst, Fysik/kemi, Geografi, Matematik
Læringsmål:
BILLEDKUNST Billedfremstilling: Eleven kan eksperimentere med udtryksformer, teknikker og materialer med vægt på tematisering.
BILLEDKUNST Billedkommunikation: Eleven kan formidle egne projekter med visuelle udtryk

FYSIK/KEMI Perspektivering: Eleven kan perspektivere fysik/kemi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse.
FYSIK/KEMI Kommunikation: Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold med fysik/kemi.

GEOGRAFI Perspektivering: Eleven kan perspektivere geografi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse.
GEOGRAFI Kommunikation: Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold med geografi.

MATEMATIK Matematiske kompetencer: Eleven kan handle med dømmekraft i komplekse situationer med matematik.
MATEMATIK Tal og algebra: Eleven kan anvende reelle tal og algebraiske udtryk i matematiske undersøgelser.