Kulturpakke: Mig, mit hus og vores by - Skoler: 0.- 2. klasse
Beskrivelse
Med todimensionelle geometriske former i mange farver og størrelser leger eleverne med at forme deres egen identitet og at opleve sig selv som individer i gruppen. De opbygger en fælles bevidsthed om, at alle har deres helt egen måde at udtrykke sig på. På gulvet former vi først os selv, vores hus og til sidst forbinder vi byen med veje, butikker og meget andet. I starten er eleverne hver for sig, men i takt med at byen bliver større, og naboskaber opstår, skal de begynde at samarbejde med hinanden. Mellemrummene mellem husene samt fællesarealerne tager form gennem leg og forhandling.
Formål
- At sætte fokus på den enkelte elevs udfoldelsesmuligheder, fællesskabet og trivslen i klassen på samme tid.
- At bruge fantasi og forestillingsevne til at skabe billeder af sin egen by, hvordan den kan se ud og fungere.
Forberedelse
- Ingen.
Indtryk
Udforskning af egen formgivning og visuel leg med farver og former.
Udtryk
Individuelle og fælles ideer flyder sammen til billeder som hele klassen har ejerskab over.
Aftryk
Eleverne oplever mangfoldigheden i klassen og øver konstruktivt samarbejde.
Hvad tager børnenes voksne (lærere og pædagoger) med tilbage i hverdagen?
Lege- og samarbejdsrelationerne i klassen, gå-på mod og udfoldelsesevne af det enkelte barn samt inspiration til lign. aktiviteter med æstetiske lege- og læreprocesser med samarbejde og styrkning af fællesskabet.
Underviser
Camil Hesse fra Leg med Medier (www.legmedmedier.dk)
Hvor: Kulturskolerne
Varighed: 4 timer, kl. 9-13
Periode: 2025: Uge 36-48 - 2026: Uge 2-6 og 9-18
