Surrealisme på papir
Fællestegninger og foldetegninger, automattegninger og collage, drømmene, det underbevidste og revolten. Surrealismen opstod som bevægelse i 1920´ernes Paris i tiden efter 1. verdenskrig og som et modspil til et borgerligt og bonert, katolsk samfund. Udstillingen på SMK viser værker på papir, og udgør netop nogle af de medier og udtryksformer som blev særligt kendetegnende for bevægelsens undersøgelse af tilfældigheders og nye betydninger.
"Ligeså smukt som det tilfældige møde mellem en symaskine og en paraply på et dissektionsbord" er et citat af den franske 1800-tals digter Comte de Lautréamont og for surrealisterne blev citatet en beskrivelse af, hvad der sker, når en collage fx sammenstiller visuelle udtryk der som udgangspunkt ikke hænger sammen. Og som ofte fremmaner et mere drømmende og ja surrealistisk univers.
I undervisningsforløbet undersøger vi, hvordan bevægelsens kunstnere brugte tegning og andre udtryksformer som del af deres proces gennem værksamtaler og praktisk-æstetiske øvelser der både understøtter individuelle og kollektive processer. Og vi ser på hvordan bevægelsens revolutionære og frisættende tanker kan give mening i en nutidig kontekst.

Wilhelm Freddie, Surrealistisk landskab med sommerfugl. 1941