Om nyheden
Tværfaglighed og bevægelse på Kastrup Fort
”Våben og udstyr!” En af eleverne svarer hurtigt på underviserens spørgsmål om, hvad historie og matematik kan have med hinanden at gøre.
Vi befinder os på gruset foran hovedindgangen til Kastrup Fort på Amager, hvor 7. C fra Lergravsparken Skole i dag skal gennemføre det tværfaglige læringsspil `Regn med krig´ i befæstningens autentiske rammer.
I det halvanden time lange forløb skal eleverne løse en række forskellige matematiske opgaver, der gør dem i stand til at opfinde forsvarsteknologier, der som afslutning på spillet får afgørende betydning for fortet og første verdenskrigs udfald.
Bevægelse og borgmesterbesøg
Med i dag er også Børne- og ungdomsborgmester i Københavns Kommune, Jakob Næsager. Han er sammen med et par politiske kollegaer fra Børne- og ungdomsudvalget inviteret ud på fortet for at opleve, hvad den tværfaglige undervisning i de historiske rammer giver eleverne.
I mindre grupper suser eleverne forbi i højt tempo på vej mod den næste matematiske opgave, hvor bl.a. kasematternes vinkler skal måles, og omkredsen af cirkelformede spor efter granater skal udregnes.
En smal stentrappe fører op til en grøn bakke, hvorfra der er frit udsyn til både rådhustårnet i København, fortets stisystemer og Øresund.
Kastrup Fort er en del af Københavns Befæstning. Skoletjenesten Københavns Befæstning udbyder undervisningsforløb på i alt syv lokationer.
Læs mere om undervisningstilbuddet Regn med krig fra Skoletjenesten Københavns Befæstning her.