Om nyheden

Type
Nyhed
Udgivet
Copied!

3 artikler sætter fokus på arkivernes kildearbejde som bidrag til historiefaget

Af
Skoletjenesten
Tre nye artikler giver konkrete bud på, hvordan arkivernes arbejde med autentiske kilder kan understøtte en sanselig og undersøgende historieundervisning, som eleverne oplever som relevant og nærværende.
Type
Nyhed
Udgivet
Copied!

Hvordan kan arbejdet med autentiske kilder på arkiver og inddragelse af lokalområdet bidrage til at elever oplever skolens historiefag som spændende, relevant og nærværende? Det giver tre nye artikler fra henholdsvis Esbjerg Lokalhistoriske Arkiv, Koldings Stadsarkiv og Københavns Stadsarkiv forskellige bud på i tre nye artikler.

Artiklerne kredser bl.a. om elevernes møde med ikke-didaktiserede kilder på arkiverne, identifikation og indlevelse som pædagogiske greb og arbejdet med at skabe koblinger mellem lokal- og globalhistorie gennem mødet med kilder i skolens nærmiljø. 

Fælles for de tre arkiver er, at de har deltaget i det landsækkende udviklingsprojekt `Arkivet i den åbne skole - mødet med historien´, og artiklerne trækker bl.a. på erfaringer fra projektets kompetenceudviklingsforløb, som arkiverne har gennemført sammen med historielærere og deres elever.

Læs de tre artikler her

Foto: Kolding Stadsarkiv

Skoletjenesten - videncenter for eksterne læringsmiljøer har i perioden 2021-23 evalueret det landsdækkende udviklingsprojekt `Arkivet i den åbne skole´ med fokus på de deltagende historielæreres udvikling af historiedidaktiske kompetencer.

Se evalueringen her 

Kontakt

Portræt af Lise Sattrup, pædagogisk udviklingskonsulent i Skoletjenesten

Lise Sattrup

Pædagogisk udviklingskonsulent
Tlf
23 45 87 06
Se profil