Om nyheden
3 artikler sætter fokus på arkivernes kildearbejde som bidrag til historiefaget
Hvordan kan arbejdet med autentiske kilder på arkiver og inddragelse af lokalområdet bidrage til at elever oplever skolens historiefag som spændende, relevant og nærværende? Det giver tre nye artikler fra henholdsvis Esbjerg Lokalhistoriske Arkiv, Koldings Stadsarkiv og Københavns Stadsarkiv forskellige bud på i tre nye artikler.
Artiklerne kredser bl.a. om elevernes møde med ikke-didaktiserede kilder på arkiverne, identifikation og indlevelse som pædagogiske greb og arbejdet med at skabe koblinger mellem lokal- og globalhistorie gennem mødet med kilder i skolens nærmiljø.
Fælles for de tre arkiver er, at de har deltaget i det landsækkende udviklingsprojekt `Arkivet i den åbne skole - mødet med historien´, og artiklerne trækker bl.a. på erfaringer fra projektets kompetenceudviklingsforløb, som arkiverne har gennemført sammen med historielærere og deres elever.
Foto: Kolding Stadsarkiv
Skoletjenesten - videncenter for eksterne læringsmiljøer har i perioden 2021-23 evalueret det landsdækkende udviklingsprojekt `Arkivet i den åbne skole´ med fokus på de deltagende historielæreres udvikling af historiedidaktiske kompetencer.
Se evalueringen her