Om nyheden

Type
Nyhed
Udgivet
Copied!

Aktivering gennem krop og udklædning - Formidlerforum Syddanmark

Af
Skoletjenesten
I Skoletjenesten har vi skoletjenestenetværk i alle fem regioner. Her drøfter deltagerne faglige temaer og pædagogiske problemstillinger, der knytter sig til undervisning og formidling i eksterne læringsmiljøer. Få indblik i et af temaerne fra det seneste møde i skoletjenestenetværket Formidlerforum Syddanmark på MARK Museet for en Ny Danmarkshistorie.
Type
Nyhed
Udgivet
Copied!

Under overskriften `Hvordan aktiverer vi bedst muligt vores gæster?´ drøftede deltagerne i skoletjenestenetværket Formidlerforum Syddanmark bl.a. aktivering gennem udklædning og kropslige tilgange på netværkets seneste møde. 

Mødet foregik på MARK - museet for en Ny Danmarkshistorie, og her blev deltagerne lukket ind i museets tanker og refleksioner omkring det at aktivere både skoleelever og almindelige besøgende, bl.a. med udgangspunkt i museets såkaldt "forvandlingsrum. 

Aktivering gennem krop og udklædning - dilemmaer og muligheder

I ”Forvandlingsrummet” er det er muligt for elever og andre gæster at træde ind i et fysisk rum, klæde sig ud i tøj fra 1930-50erne, som er den periode museet dækker, og tage et foto i en stor scenograferet billedramme. Museet tilbyder også gåture i naturen omkring museet, hvor man samler effekter ind til sit eget naturbillede. Museet består også af enggården Karensminde - en slags frilandsmuseum, som man som gæst kan besøge iført tøj fra perioden.

På mødet kom samtalen mellem deltagerne hurtigt til at dreje sig om det dilemma, der kan ligge i, at man med forvandlingsrum, udklædning, fotografering og den sanselige gåtur får aktiveret folk kropsligt, men når de så kommer over på enggården, så må de ikke (længere) røre eller gøre i rummene. Dette skisma optog alle deltagerne, og der var enighed om, at der bør kunne følges op på den måde, vi aktiverer besøgende på, gennem hele forløbet. Et konkret forslag var at arbejde med tydeligt markerede røre/gøre-zoner både i almindelige besøg og i forbindelse med undervisning. 

På mødet var der bred enighed om, at aktivering sker bedst, når man arbejder med at opleve med kroppen forrest, og at aktivering af elever og andre gæster skal have bund i museets genstandsfelt og pædagogiske potentialer. 

Hvis du er nysgerrig på aktivering af elever gennem kropslige tilgange eller andre temaer, der bliver drøftet i Skoletjenestens netværk, så kan du læse mere om alle skoletjenestenetværk her: https://www.skoletjenesten.dk/netvaerk-i-skoletjenesten

Kontakt

Kamma Marie Poulsen-Hansen undervisningstilbud skoletjenesten

Kamma Marie Poulsen-Hansen

Regional koordinator i Syddanmark, Kolding Kommune
Tlf
29 11 67 37
Se profil

Måske er du også interesseret i