Om nyheden

Type
Nyhed
Udgivet
Copied!

Hvordan lyder og føles et byrum?

Af
Jakob Haahr-Pedersen
Reportage: Kom med på en arkitektonisk byvandring på Slotsholmen i København, når en gruppe udskolingselever oplever og udforsker forskellige byrum ved hjælp af deres sanser.
Type
Nyhed
Udgivet
Copied!

Byvandring DAC

”Hvilken bygning tror I er ældst og hvorfor?” spørger underviseren gruppen af elever. Vi befinder os midt på Bryghuspladsen i København med udsyn til tre dominerende bygninger; BLOX-bygningen bag os i mørkt glas og stål, den lave gule Fæstningens Materielgård i front og det mondæne bygningskompleks Ny Christiansborg længst væk mod Vester Voldgade.

Spørgsmålet er optakt til en byvandring på Slotsholmen, hvor eleverne skal opleve, udforske og analysere arkitektur og byrum ved hjælp af deres sanser. Undervejs skal de arbejde med begreber som form, materiale, skala og funktion.

Første stop på byvandringen er den store og vindblæste Søren Kierkegaards Plads, der ligger langs havnefronten ved Det Kongelige Bibliotek. Eleverne sætter sig på den lange bænk foran Christian 4.s Bryghus og bliver bedt om at røre ved bænken og beskrive, hvordan dens forskellige materialer føles. Eleverne giver deres bud på både bænkens og pladsens funktion, inden føleøvelsen gentager sig foran Bryghusets brede murstensmur.

Næste stop er Bibliotekshaven. Ved at lukke øjnene lytter eleverne sig frem til pladsens dominerende lyde, og parvis sætter de ord på havens former og farver. Flere nævner det symmetriske haveanlæg i lyse sten og de rødlige bygninger i varme nuancer, der omkranser haven.

Turens tredje og næstsidste stop er de overdækkede fløje ved De Kongelige Ridestalde bag Christiansborg Slot. Her bliver eleverne udstyret med hvert deres næsespejl, der tvinger blikket opad og åbenbarer lofternes symmetriske mønstre.

Tilbage på Bryghuspladsen drøfter eleverne pladsens funktion på ny. Inspireret af byvandringens indtryk og de forskellige sanselige greb sætter eleverne ord på pladsens størrelse, materialer, elementer og mulige brugere. Flere bider mærke i pladsens lidt rå udtryk, og én bruger udtrykket ”tomrum”. Underviseren spørger til materialer, og flere nævner legepladsens bløde underlag. Eleverne har umiddelbart svært ved at se sig selv som brugere af pladsen. Måske vil den som byrum lidt for mange ting på samme tid?

Byvandring DAC

Byvandringen Hvad er arkitektur? er et undervisningstilbud fra Dansk Arkitektur Center - DAC.

Byvandringen, der beskrives i reportagen, blev gennemført med et 8. klasses-valgfagshold i billedkunst fra Marie Kruses Skole i Farum.

Læs mere om byvandringen her.

Måske er du også interesseret i