Om nyheden
Ny viden om dagtilbud som målgruppe gennem partnerskaber
Tegneworkshops, grafisk facilitering, byvandringer med photovoice og GoPro samt magasinbesøg. For at finde ind til kernen af, hvad der er vigtigt for børn i deres by, har Skoletjenesten Museum Vestsjælland og Vardemuseerne Læring gennem de seneste år arbejdet tæt sammen med to børnehaver igennem forskellige workshops, hvor byen er blevet undersøgt. Foruden de nævnte aktiviteter har nogle af børnene også bidraget med deres egne genstande, som de har udlånt til museerne.
Konkrete udgangspunkter giver børn en stemme
Erfaringerne fra de forskellige workshops er ifølge undervisnings- og udviklingsansvarlig på Museum Vestsjælland Marlene Kramm, at det fungerer bedst, når børnene har noget konkret at tage udgangspunkt i. I samtalen om hvad der var vigtigt for en by, havde det fx stor betydning at kunne præsentere børnene for billeder med forskellige steder og elementer af deres by og give dem muligheder for bl.a. at pege, tage billeder eller tegne deres tanker.
En levende, legende og kropslig udstilling
Mange af børnenes input er blevet omsat i udstillingen MIG & MIN BY, der turnerer rundt på i alt ti museer over hele landet de næste år. For at gøre udstillingen både levende og relevant for de mindste børn valgte de to museer at skabe et farverigt, fortællende univers med masser af leg, hvor børnene får mulighed for at kaste et nyt blik på deres by. Også børnenes fysiske tilgang til (museums)oplevelser har sat sit præg på udstillingen, forklarer Marlene Kramm:
Udvikling sammen med børn og pædagoger
MIG & MIN BY og andre lignende udviklingsprojekter har givet Museum Vestsjælland vigtig viden om ikke kun de mindste børn i dagtilbud, men også om pædagogernes behov og den pædagogiske hverdag i institutionerne. Det har ifølge Marlene Kramm bl.a. tydeliggjort vigtigheden af at have børn og pædagoger med i udviklingsforløbene, lang tid inden et forløb skal testes og justeres.
