Om Skoletjenesten
  • FILM-X filmcentralen for de yngste_undervisningstilbud_skoletjenesten
    ’Filmcentralen/For de yngste’
    Foto: Jørgen True, © FilmX

    ’Filmcentralen/For de yngste’ indeholder 300 kortfilm og mange sjove og lærerige aktiviteter, der tager udgangspunkt i filmene.

    Appen er gratis og tilgængelig i app store. Det eneste, der skal til for at bruge appen, er en iPad, internetforbindelse og et UNI-Login, som er gratis for dagtilbud.

    Appen er udviklet i samarbejde mellem Det Danske Filminstitut, Skoletjenesten – Videncenter for eksterne læringsmiljøer, pædagoger i en række dagtilbud landet over, Kulturregion Fyn og professionshøjskoler landet over.

Ny app lukker filmen ind i daginstitutionerne

I sidste uge lancerede Det Danske Filminstitut den nye mediepædagogiske app, ‘Filmcentralen/For de yngste’. Appen formidler filmkultur til de 3-6-årige, og er et eksempel på, hvordan eksterne læringsmiljøers store viden også kan blive tilgængelig for pædagoger ude i daginstitutionerne.
Af
Sofie Prip

Appen, der blev lanceret tirsdag aften sidste uge, er allerede blevet downloadet mere end 3.200 gange.

Den indeholder et enormt filmkatalog, men er ikke tænkt som en streamingkanal, hvor børnene kan se film. Den skal derimod ses som en pædagogisk værktøjskasse, der skal gøre børnene til aktive mediebrugere og medskabere og styrke fundamentet for deres digitale dannelse.  

Med udgangspunkt i læreplanstemaerne

Appen er bygget op omkring alle de pædagogiske læreplanstemaer. Den indeholder guidede forløb, hvor man kan beskæftige sig med forskellige emner inden for hvert læreplanstema. Her vil der være tilknyttet mange forskellige film og aktiviteter. 

Ifølge Kari Eggert Rysgaard fra Skoletjenesten FILM-X skal de pædagogiske retningslinjer til hvert emne ses som guidelines, og det er op til hver pædagog, hvor nøje de skal følges. 

”Appen er lavet sådan, at man i begyndelsen har mulighed for at bruge den som en detaljeret manual, men vi håber, at pædagogerne efterhånden vil arbejde mere løst og kreativt med den. Man kan plukke det ud fra appen, som man har behov for, og derudfra kan børnenes og pædagogernes fantasi og kreative arbejde folde sig ud,” siger hun. 

En del af institutionernes hverdag

Kari forklarer, at det stadig er vigtigt at børnene kommer ud på besøg i eksterne læringsmiljøer, men hun kan samtidig også godt forstå, at det kan være svært at prioritere turene ud af huset. Derfor er app-formatet en fordel. 

”Daginstitutionerne er ikke afhængige af at befinde sig fysisk hos FILM-X f.eks., hvis de vil benytte sig af den store faglige viden vi besidder, for nu ligger en masse af den viden som forløb i appen. Samtidig ved vi, at gentagelse er meget betydningsfuld for børn i daginstitutionsalderen, og bare institutionerne bruger appen ti minutter hver uge, vil det rykke noget i forhold til børnenes digitale dannelse,” siger hun. 

”På den måde kan appen bygge bro mellem Det Danske Filminstitut og daginstitutionerne: Både fordi vi gennem den kan blive en del af institutionernes hverdag, og fordi vi kan dele vores faglige viden med endnu flere pædagoger, som måske ikke har haft mulighed for at besøge os fysisk. Tanken er, at appen skal favne hele vejen fra Gedser til Skagen.”

 

Video: Bjørn Pierri Enevoldsen. Musik: Sara Savery.