Om nyheden

Type
Nyhed
Udgivet
Copied!

Hvad tager deltagerne med sig fra en temadag om kunstpædagogik?

Af
Skoletjenesten
Hør tre forskellige deltageres bud på, hvad de tog med sig fra Skoletjenestens temadag om kunstpædagogik på Kunstmuseum Brandts i Odense.
Type
Nyhed
Udgivet
Copied!

Skoletjenestens temadag om kunstpædagog havde deltagere fra mange forskellige steder og institutioner. Vi spurgte tre af dem om, hvorfor de var med på dagen og om hvordan de i deres daglige arbejde kan lade sig inspirere af det kunstpædagogiske arbejde på museer og andre eksterne læringsmiljøer.

Hvorfor er du med på temadagen i dag?

”For mig som underviser på læreruddannelsen er det åbenlyst, at de to verdener; de ”primære” læringsmiljøer i skolen og de eksterne læringsmiljøer, bør tale sammen. Helt konkret indeholder programmet en god vekselvirkning mellem teori og praksis.”

Hvad tager du med dig fra temadagen?

”Jeg bliver både inspireret og udfordret, får nye begreber på kunstpædagogik og udfoldet eksisterende begreber. Jeg har aktuelt et samarbejde med ARoS, og i dag har jeg fået konkrete ideer til at skærpe mine oplæg til de studerende i den forbindelse.”

Stine Aamose Frey, adjunkt og underviser på læreruddannelsen på Læreruddannelsen i Aarhus (VIA UC)

Hvorfor er du med på temadagen i dag?

”Jeg er i gang med at udvikle nye undervisningstilbud til grundskolen på CLAY Keramikmuseum. I den forbindelse søger jeg inspiration og nye perspektiver på det, jeg allerede har udviklet. Jeg er optaget af at udvide forståelsen af keramik som et visuelt medie og af at lade eleverne se og sanse keramiske værker og stel i undervisningen på CLAY.” 

Hvad tager du med dig fra temadagen?

”Ordet ”væredygtighed” er blevet nævnt flere gange i dag. Det er klart noget, jeg vil have med mig i mit formidlingsarbejde. Som museumsundervisere skal vi ofte nå nogle bestemte læringsmål i de forløb, vi faciliterer. Temadagen understreger det vigtige i også at skabe rum for refleksion, fx gennem kreative og sanselige øvelser. Det handler om at skabe mere ”væredygtige” rum for eleverne.”

Anders Kolt Rasmussen, formidlingsinspektør på CLAY Keramikmuseum

Hvorfor er du med på temadagen i dag?

”I Faaborg-Midtfyn Kommune er vi ved at forberede et længerevarende projekt for dagtilbud med kunst og kultur. Vi har i flere år haft Den kulturelle rygsæk for alle kommunens skoleelever, og jeg er med i dag for at få inspiration til arbejdet med at udbrede kunst og kultur til de mindste børn.”

Hvad tager du med dig fra temadagen?

”Jeg har fået ny inspiration fra forskellige museer til at arbejde med de mindste børn som målgruppe, til samarbejdet med pædagoger, børn og kulturaktører, og til at evaluere på et stort samskabelsesprojekt som Den kulturelle rygsæk.”

Pernille Wittenburg, pædagogisk konsulent i Faaborg-Midtfyn Kommune

Temadag i Odense
Performance-workshop på Odense Banegård med KØS Museum for kunst i det offentlige rum.
Temadag Odense
Gennem projektet Artfulness har Kunstmuseum Brandts bl.a. udviklet sanselige og atmosfæriske greb i undervisningen.
Temadag Odense
Fælles workshop inspireret af Esbjerg Kunstmuseums projekt Kunst for livet for de mindste børn.

Kontakt

Portræt af Lise Sattrup, pædagogisk udviklingskonsulent i Skoletjenesten

Lise Sattrup

Pædagogisk udviklingskonsulent
Tlf
23 45 87 06
Se profil

Måske er du også interesseret i