Om
Hvorfor skal små børn fra vuggestuer og børnehaver på museum?
Skoletjenesten har produceret en podcast, der undersøger muligheder og udfordringer, når børnehavebørn og pædagoger besøger museer og arbejder med arkæologi både på museet og hjemme.
Hvorfor skal små børn fra vuggestuer og børnehaver på museum? Det spørgsmål stiller en ny podcast fra Skoletjenesten, der er en del af serien Ude efter viden.
Podcasten udspringer af udviklingsprojektet 'For gamle dagen siden', der er gennemført i et samarbejde mellem Skoletjenesten Københavns Museum, pædagoguddannelsen på Københavns Professionshøjskole og en række københavnske dagtilbud. Projektet undersøger potentialerne i de yngste børns møde og arbejde med arkæologien på et museum og hjemme i dagtilbuddet.
I podcasten deltager undervisnings- og udviklingsansvarlig på Københavns Museum, Sidsel B. Kirk, pædagog Laura Sørensen fra Børnehaven Voldparken i Husum og forfatter og tidligere lektor Benedicta Pécseli. De diskuterer bl.a. arkæologiens muligheder for at understøtte nye lege, fællesskaber, forældresamarbejde og mødet med autentiske genstande i og omkring dagtilbuddene.
Hent transskribering af podcasten her
Podcasten henvender sig til pædagoger og pædagogstuderende, der ønsker inspiration til at arbejde med arkæologi i børnehøjde og museumsbesøg i den pædagogiske praksis, og af undervisere og andre ansatte i eksterne læringsmiljøer, der arbejder med dagtilbud som (ny) målgruppe. Arbejdet med de arkæologiske aktiviteter knytter sig naturligt til læreplanstemaerne om natur, udeliv og science og kultur, æstetik og fællesskab.
Podcasten er tilrettelagt, redigeret og produceret af Skoletjenesten - videncenter for eksterne læringsmiljøer og Sarah Sander Laugesen, Museum Vestsjælland.