Om Skoletjenesten

Ny kortlægning viser skolers brug af undervisningstilbud

Nationalt netværk af skoletjenester har netop lanceret en kortlægning af, hvordan skoler bruger undervisningstilbud i den åbne skole.
Af
Mette Mohr Martensen, Skoletjenesten

Med hjælp fra 441 skoleledere, 60 skolechefer, 443 PLC-centre, 20 skolelærere og ikke mindre end 185 eksterne læringsmiljøer i hele landet lanceres en ny kortlægning, der har fået titlen: ”Skolers brug af undervisningstilbud på kulturinstitutioner og andre læringsmiljøer”.

Kortlægningen svarer på følgende spørgsmål:
- Hvordan er omfanget af skolernes brug af undervisningstilbud?
- Hvad er omfanget af politiske målsætninger på området?
- Hvad karakteriserer undervisningstilbuddene på kulturinstitutioner/eksterne læringsmiljøer?
- Hvor ligger ansvaret for informationen om undervisningstilbuddene?
- Hvordan markedsfører kulturinstitutionerne/de eksterne læringsmiljøer deres tilbud?
- Hvad er PLC’s rolle i den åbne skole?
- Hvordan forbereder lærere besøg, og hvad er deres rolle, når de er ude på besøg?
- Hvilke værdier giver et besøg for eleverne?

Kortlægningen fremsætter desuden en række anbefalinger til kommuner, skoler, skoleledere, lærere og eksterne læringsmiljøer.

Læs resultaterne og anbefalingerne i en pixi-version eller i den fulde version på skoletjenestenetvaerk.dk

Kortlægningen er den tredje i rækken af kortlægningsrapporter fra Nationalt netværk af skoletjenester, der alle har til alle formål at afdække og formidle praksiseksempler og nationale erfaringer fra samarbejdet mellem skoleverdenen og kulturinstitutioner samt andre eksterne læringsmiljøer.