Om Skoletjenesten

Partnerskab: Elever har skabt middelaldermateriale

På Vestsjælland har fem 5. klasser specialiseret sig i middelalderen og samtidig hjulpet Skoletjenesten Museum Vestsjælland med at udvikle helt nyt undervisningsmateriale til andre elever.
Af
Mette Mohr Martensen, Skoletjenesten

Læsetid Skoletjenesten undervisningstilbudLæsetid 6 min.

 

Det er sket i et partnerskab mellem Museum Vestsjælland og fem klasser fra tre forskellige skoler i henholdsvis Sorø, Kalundborg og Ringsted.

Fællesnævneren for de tre kommuner er de stærke middelalderlevn fra perioden 1150-1250. Derfor har forløbets omdrejningspunkt været middelalderen og magt på Vestsjælland med fokus på fysiske spor, rester og levn i Ringsted og omegn.

Kathrine Vestergaard Brandstrup er museumsunderviser ved Skoletjenesten Museum Vestsjælland og har stået for de forpligtende samarbejder med skolerne.

”Projektet blev til på baggrund af ønsket om at opbygge partnerskaber, muligheden for at lave helt nyt undervisningsmateriale – og så lysten til at sætte Kulturbussen mere i spil ude i kulturlandskabet, så den ikke kun bliver brugt til at transportere fra skole til museum og hjem igen,” forklarer hun.

De tre skoler har i hver deres område været med henover foråret. Hver gang er forløbet startet med en ekskursion, hvor Kathrine Vestergaard Brandstrup sammen med lærere og elever er taget en tur ud i landskabet med Kulturbussen.

En af de lærere var Carsten Midtgaard fra Dagmarskolen:

”Kathrine underviste fra morgen til eftermiddag og forklarede om de forskellige locations. Hun lavede bl.a. en stamtavleleg, og hun klædte sig ud som biskop Absalons søster Ingefred, der viste, hvordan en kirkelig handling var den gang – og så tog hun dem med op i kirketårnet. På den måde fik eleverne en masse forhåndsviden, så de var godt klædt på til at gå hjem og arbejde videre.”

Partnerskab Skoletjenesten undervisningstilbudMedskabende elever
Dagmarskolen er med sine tre 5. klasser den sidste skole, der i april var med inde over udviklingsprocessen. Her er Martin Falkenberg Kofoed viceskoleleder, og han var ikke i tvivl om, at årgangens klasser skulle være med.

”Den åbne skole har givet nye muligheder, som vi gerne vil være en del af. Vi synes, at emnet er spændende, det er meget relevant for vores lokalsamfund, og så synes vi, det var en god idé at lade eleverne være en del af det skabende arbejde. Det vigtigste for os var, at eleverne blev medskabere, og at alle fik noget ud af det,” forklarer Martin Falkenberg Kofoed.

Efter ekskursionen har eleverne netop fået muligheden for at være medskabere. De har arbejdet videre på skolerne, hvor de i temauger i små grupper har lavet produkter til museet, som kan bruges til undervisningsmateriale. På Dagmarskolen har de lavet digitale præsentationer, nogle har lavet brætspil, skulpturer, stamtavler – og så var én gruppe i hver klasse kommunikationsgruppe, hvor de har formidlet gennem Facebook, instagram og lavet en avis, hvor de bl.a. skrev med runeskrift.

De små film, brætspil og plancher har museet brugt til inspiration til, hvad undervisningsmaterialet skulle være.

Partnerskab som satsning
I det konkrete eksempel har tanken for museet været, at de dels skulle udvikle nyt undervisningsmateriale, der kunne komme mange til gode – og samtidig var der et ønske om at opbygge et tættere, mere kontinuerligt samarbejde med skolerne, Det fortæller Skoletjenestens undervisnings- og udviklingsansvarlige på Museum Vestsjælland, Kathrine Noes Sørensen.

Det er en type samarbejde, der er kommet mere fokus på efter skolereformen, da samarbejderne kan understøtte arbejdet med den åbne skole.

”For os er partnerskaber en del af en større satsning af flere grunde. Vi skal have fat i børn og unge som brugergrupper, og det er vigtigt, at de får en tilknytning til deres lokale kulturarv, hvor de føler, at de kan være en aktiv medspiller i den. Samtidig er der den her faglige dimension i, at lærere og undervisere på kulturinstitutioner kan lære noget af hinandens faglighed. Derfor er det en win-win for både skolerne ift. åben skole og for os som kulturinstitution,” forklarer hun.

Det står intet sted skrevet, hvordan et partnerskab skal se ud, og derfor har museet også påbegyndt flere forskellige typer af forpligtende samarbejder. Det kan være i et længerevarende forløb som middelalderprojektet, det kan være et fast valgfag, som museet indgår i, og det kan være en skole, der tilbagevendende køber færdige undervisningspakker hos museet.

”Lige nu eksperimenter vi med, hvordan vi kan gøre det. Det er vigtigt, når vi taler om partnerskaber, at alle får noget ud af det - at vi ikke bare får styrket vores faglighed, men at vi også spiller ind i skolernes virkelighed. Det gør vi, når vi går sammen om at skabe de længerevarende projektforløb,” siger Kathrine Noes Sørensen fra Skoletjenesten.

Tiden er givet godt udPartnerskab Skoletjenesten undervisningstilbud

Tidsforbruget ved at være med i et samarbejde som middelalderprojektet har da også været større, end den tid Dagmarskolen normalt ville give et middelalderemne. Men det gør slet ikke noget, for både historie, kristendom, dansk, matematik og fordybelsestimer blev inddraget.

”Der har været en faglig tyngde, og vi kan mærke, at hele projektet har været en kæmpe inspirationsfaktor for eleverne. Og så har de lært rigtig mange ting, som ligger udover undervisningen og emnet, fordi vi gerne skulle favne bredt, da vi har inddraget seks forskellige lærere. Eleverne har fået værktøjer til at fremlægge, producere film, de har lært digitale værktøjer, de har konstrueret modeller af kirker og har derfor haft matematik med ind over. Og så er den sociale del, hvor de også får mulighed for at øve sig på projektopgaveformen,” fastslår skoleder Martin Falkenberg Kofoed.

Lærer Carsten Midtgaard startede i november måned sidste år med de indledende møder med skolelederen og museumsunderviseren for at planlægge undervisningen i april. Hver klasse har brugt 24 halvtimers lektioner på projektet, og det er gået over al forventning:

”Jeg har set mine elever fra en helt ny vinkel, hvor de har fået lov til at arbejde selv, fordi det ikke har været så lærerstyret. Jeg har set nogle blomstre i undervisningen, som ikke blomstrer normalt”, forklarer Carsten Midtgaard og tilføjer:

”Eleverne har taget ansvar for egen læring, og de har været medbestemmende over det, de har lavet. De har været en stor del af at få det hele til at gå op i en højere enhed.”

Nyt undervisningsmateriale

Ligesom eleverne har brugt længere tid på middelalderen, end de ellers ville, har partnerskabet også betydet, at udviklingen af materialet har taget længere tid for museet. Men tiden er godt givet ud, lyder det fra museumsunderviseren Kathrine Vestergaard Brandstrup.

”Udover at have fået inspiration gennem elevernes produkter, så har jeg også afprøvet, hvordan det er at køre rundt ude i landskabet med en skoleklasse, og hvad der er vigtigt at tage fat på de forskellige steder.”

Materialet er netop nu på vej i trykken. Udover et turhæfte, er der et læsehæfte, hvor eleverne kan læse historier om stederne og personerne, samt et opgavehæfte hvor blandt andet brætspillet har fået plads. Planen er, at lærere i området selv skal tage det færdige undervisningsmateriale med ud, når de fremover hopper på Kulturbussen.

Selvom undervisningsdagene er ovre, og materialet er på vej i trykken, så har eleverne ikke helt sluppet middelalderen endnu. Den 28. april holdt Dagmarskolen en skolefest, hvor 5. årgang udstillede deres middelalderprojekt, og de tre klasser skal vise deres projekter frem til den store middelalderfestival, som Museum Vestsjælland afholder til august.

”Helt klart”, lyder det fra alle parter, når der bliver spurgt om, hvorvidt de ville indgå i et lignende partnerskab igen.

Fotos: © Dagmarskolen