Om nyheden

Type
Nyhed
Udgivet
Copied!

Hvad er din rolle som lærer?

Lærerens rolle har stor betydning for elevernes udbytte, når de undervises uden for skolen. Men det er forskelligt fra sted til sted, hvordan man som lærer bedst understøtter undervisningen i et eksternt miljø.
Type
Nyhed
Udgivet
Copied!

Kulturinstitutionerne har mange gode og forskellige erfaringer med at være i dialog med lærere om involvering og roller under selve besøget. Fælles er en oplevelse af, at læreren spiller en betydelig rolle i forhold til elevernes læring.

I skoletjenesten er vi optaget af, hvordan lærernes pædagogiske og faglige viden om eleverne kan sættes i spil, så det understøtter læreprocesserne i de eksterne miljøer. Undervisningen vil ofte være forskelligt tilrettelagt, og netop derfor er dialogen vigtig. I nogle tilfælde er der en klar struktur for, hvornår og hvordan de faglige pointer skal falde. I andre tilfælde er der fokus på at forfølge og udforske de erfaringer, der opstår i nuet. Det kalder på forskellige lærerroller.

Afstemmer forventninger

En væsentlig erfaring fra de eksterne læringsmiljøer er at indgå en klar aftale om roller under selve besøget. Dialogen kan tages, når læreren ankommer, så det er aftalt, hvordan man som lærer bedst muligt kan sætte sine kompetencer i spil. Det kan være, at læreren opsamler eller oversætter pointer undervejs ud fra sit særlige kendskab til eleverne eller indgår i konkrete undervisningsopgaver som en ekstra ressource undervejs.

Aktivitet der smitter

Michael Gyldendal er undervisnings- og udviklingsansvarlig på Danmarks Tekniske Museum. Han har gode erfaringer med, at læreren under besøget er engageret og nysgerrig på også at lære noget nyt.

”Det smitter af på elevernes engagement, at de er ude at opleve noget sammen med deres lærer, som de kan arbejde videre med tilbage på skolen. Når lærerne er aktive, så bliver eleverne det også,” forklarer han og tilføjer, at den rolle ikke kræver en stor forberedelse forud for besøget.

Sammenhæng i undervisningen

Rollen som medunderviser har de oplevet positivt på Københavns Museum, hvor Sidsel Kirk er undervisnings- og udviklingsansvarlig. På museet ser de det som et samarbejde mellem den undervisningsansvarlige og elevernes egen lærer.

”Det fungerer rigtig godt, når læreren undervejs kommer med relevante, faglige indspark for at skabe sammenhæng og transfer tilbage til skolen,” siger Sidsel Kirk og tilføjer: ”Vi ser lærerne som en ressource i undervisningen, da det skaber de bedste forsætninger for, at eleverne lærer noget. Jeg er optaget af, at samarbejdet både omfatter det sociale og det faglige.”

Kontakt

Portræt af Sidsel Kirk, pædagogisk udviklingskonsulent i Skoletjenesten

Sidsel Kirk

Pædagogisk udviklingskonsulent
Tlf
23 35 03 66
Se profil
Siska Rohr Harrebye Skoletjenesten

Siska Rohr Harrebye

Kommunikationschef
Tlf
24 90 13 68
Se profil

Måske er du også interesseret i