Skoletjenestens studiegrupper

Skoletjenesten afholder hvert år et antal studiegrupper. En studiegruppe er en arbejdsform, hvor en mindre gruppe kolleger fra forskellige skoletjenester, kulturinstitutioner eller andre eksterne læringsmiljøer mødes og arbejder sammen om et fælles fokus; et fagligt emne, en pædagogisk metode eller lignende.

Studiegruppernes arbejdsform

Arbejdsformen i studiegrupperne er båret af deltagernes aktive bidrag, der tager afsæt i viden og erfaringer fra praksis. Studiegrupper fungerer som et refleksionsrum, hvor deltagerne giver og får input og sparring på praksisnære og aktuelle pædagogiske problemstillinger. I en studiegruppe forpligter man sig på at dele viden og erfaringer, give sparring til kolleger fra andre kulturinstitutioner og modtage sparring fra dem. Fælles for alle studiegrupper er, at det i meget høj grad er deltagerne, der præger både form og indhold. Studiegrupperne har tilknyttet en facilitator, der skal understøtte  gruppens arbejde. Der er forskel på facilitatorens rolle i de forskellige grupper, og typisk vil en del af det første møde i studiegruppen bruges til en fælles forventningsafstemning. 

Studiegruppernes værdigrundlag

Studiegrupperne bygger på følgende grundantagelser:

  • At vi kan lære af hinanden ved at trække på hinandens erfaringer og viden på tværs af skoletjenester og kulturinstitutioner
  • At viden deles, når vi gør noget sammen med et fælles afsæt og en fælles interesse
  • At ny viden bliver til læring, når den bringes i anvendelse ved at koble sig direkte til deltagerens praksis og/eller omsættes i konkrete produkter
  • At vi gennem samarbejdet i studiegrupperne skaber værdifulde netværksrelationer, som man kan trække på fremadrettet
  • At vi er fælles ressourcer for hinanden i udviklingen af sektoren for undervisning i eksterne læringsmiljøer

Hvem kan være med ?

Alle, der arbejder med undervisning i eksterne læringsmiljøer til dagtilbud, skole og ungdomsuddannelser, er velkomne i studiegrupperne.

Den vigtigste deltagerforudsætning er, at man har en praksis i et eksternt læringsmiljø og derigennem har relevante erfaringer at dele. Nogle af studiegrupperne har derudover formuleret mere snævre deltagerforudsætninger, f.eks. at man har erfaring med et bestemt område, eller at man skal medbringe et eksisterende undervisningsforløb, som man vil videreudvikle i regi af studiegruppen. Er du i tvivl om deltagerforudsætningerne, så kontakt facilitatoren af den enkelte studiegruppe .

Studiegrupperne er tilknyttet en bestemt region eller landsdel, hvor de fleste møder vil blive afholdt. Da møderne typisk afholdes på deltagernes kulturinstitutioner, kan stedet variere fra møde til møde.

Aktuelle studiegrupper 2025

Eksempler på tidligere studiegrupper

  • Rollespil og rollespilsgreb i eksterne læringsmiljøer
  • Læringsteori vi står på skuldrene af 
  • Pædagogiske metoder i eksterne læringsmiljøer 
  • Gymnasieklasser i eksterne læringsmiljøer
  • Lokalt kulturelt medborgerskab i eksterne læringsmiljøer
  • Demokratisk pædagogik
  • Digitale læremidler
  • Naturfag i indskolingen
  • Pædagogisk og praktisk opkvalificering af studenterundervisere
  • Uderum, historisk metode og kilder
  • Forandringspædagogik
  • Kvalificering af undervisning og praksis i eksterne læringsmiljøer
  • Lærerens rolle i de eksterne læringsrum
  • Inkluderende fællesskaber i eksterne læringsmiljøer
  • Forandring gennem pædagogik
  • Lokale samarbejder

Spørgsmål til tilmelding og indhold

Marie Broen Jensen Skoletjenesten

Marie Broen

National koordinator
Tlf
21 69 32 14
Se profil