15. Juni Fonden

Arboretets fugle

I forløbet "Arboretets fugle" undersøger I på egen hånd det danske fugleliv.

Find Arboretets fugle (selvom de gemmer sig).

"Arboretets fugle" foregår som et posteløb, hvor eleverne ved hjælp af billeder og information skal se, om de kender de danske fugle.

Efter naturformidlerens indledende velkomst og introduktion til forløbet  arbejder lærer og elever på egen hånd i dette forløb. Eleverne inddeles i grupper og udstyres med et kort over Arboretet. På kortet er indlagt 11 poster – hver med sin danske fugleart. På hver post er der et billede samt en tekst omhandlende arten. Eleverne skal nu prøve at gætte artens danske navn. Ved hjælp af en telefon kan eleverne scanne postens QR-kode. Her kan de se, om de gættede rigtigt, og de kan få mulighed for at høre fuglens kald. Forløbet kan sagtens udføres uden brug af telefoner, og i dette tilfælde vil læreren få udleveret arternes danske navne.

Det underliggende tema i forløbet er artsdiversitet i forbindelse med biotoper. Forskellige arter findes i forskellige biotoper, hvilket eleverne ved selvsyn vil opleve. Posterne er sat strategiske steder, hvor de specifikke arter også forventes at kunne findes. Ved at følge kortet til posterne, bliver eleverne hjulpet gennem Arboretets forskellige biotoper, ser de forskellige fugles levesteder, og bliver gjort opmærksom på den store biodiversitet, der er at finde i selv relativt små områder (som ex. Arboretet) husende en stor biotopdiversitet.

Forløbet kan afsluttes med kortspillet "Fugl mod fugl", hvor man skal dyste mod sine venner på viden om de danske fugle.  

Varighed 1-2 timer, afhængigt af om man afslutter forløbet med spil. Arboretets skolestue kan lånes under hele forløbet.

Lille korsnæb
Foto

Kurt Engelhardt

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2 timer
Pris:
Gratis

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
4., 5., 6.
Kompetenceområde:
Natur/teknologi - Kommunikation, Natur/teknologi - Undersøgelse, Natur/teknologi - Perspektivering
Fag:
Natur/teknologi
Læringsmål:
Kompetencemål:
- Eleven kan relatere natur til andre kontekster.
- Eleven kan beskrive enkle naturfaglige problemstillinger.

Færdigheds- og vidensmål:
- Eleven kan sortere og klassificere.
- Eleven har viden om dyrs levesteder og livsbetingelser.
- Eleven har viden om naturområder.

Se alle tilbud fra: