Båldalen Oldtidseksperimentarium
Båldalen er et aktivitetsområde med højt til loftet og masser af plads. Stedet syder af liv og bål. I bliver budt velkommen af en formidler, som giver en introduktion og instruktion til Båldalens tre aktiviteter, og som hjælper jer med faglige inputs og det praktiske arbejde.
I bliver sat i gang med forskellige forhistoriske og historiske aktiviteter, som bidrager til en teknologiforståelse, der bliver uddybet af formidlerens faglige input.
Forløbet kan bookes fra uge 15 til uge 26,
samt uge 32 til uge 41.
Bookning af undervisning i Båldalen, kan gøres online på: https://sagnlandet.dk/k/undervisning/
Er I blevet sultne, kan I grille noget medbragt mad. I kan købe dej til snobrød i Cafe Hvidesøhus.
Hos formidlerne kan I låne snobrødspinde, pandekager-pander og popkornsriste. Formidlerne er behjælpelige med at lave bål.
Sejlads i forhistoriske stammebåde:
Forløbet starter med, at I sejler en tur på Båldalssøen i stammebåde. Stammebådene er udhugget i hånden, som det er blevet gjort helt tilbage i stenalderen og op i moderne tid. Det kræver samarbejde og giver træning i motoriske færdigheder. Til de mindste er der mulighed for, at I kan, sammen med en voksen, tage en rotur i Båldalens rekonstruerede 1800-tals joller.
Fra jord til bord:
Herefter grutter I korn, som menneskene gjorde i bondestenalderen. Melet skal I lave til en dej, som formes til små fladbrød, der bages ved et af bålene.
obs: Det er ikke muligt at grutte mel i kraftig regn. I tilfælde af regn vil I få tilbudt en alternativ aktivitet under halvtag.
Brændehugning som i jernalderen og vikingetiden:
Undervejs i grutte-processen hugger I brænde med vores økser, som er kopier af økser fra jernalderen og vikingetiden.
obs: Af sikkerhedsmæssige årsager er ikke muligt at hugge brænde i krafttig regn. I tilfælde af regn vil I få tilbudt en alternativ aktivitet under halvtag.
Formidleren i Båldalen sætter gruppen i gang med aktiviteterne og tilsætter nogle faglige refleksioner og snakke undervejs i forløbet. Det forventes dog, at læreren/pædagogen er aktivt deltagende under hele forløbet.
Forenklede Fælles Mål:
Eleverne bruger deres krop og træner færdigheder i fællesskab og samarbejde.
Eleverne kan undersøge, perspektivere til egen livsverden og sætte ord på deres førstehåndserfaringer.
Forløbet støtter fødevarebevidsthed og madlavningsteknikker og giver mulighed for at fortolke måltider med forståelse for kulturelle værdier.