Biodiversitet - feltundersøgelser og perspektivering
Under dette forløb starter vi med at definere og introducere til begrebet biodiversitet - variationen mellem økosystemer, arter og gener - herunder status globalt og lokalt. Vi berører biodiversitetens betydning for mennesker og natur, samt vores forbundenhed med naturen.
Eleverne deles i grupper, og hver gruppe opstiller en hypotese omkring biodiversiteten i Karen Blixens Fuglereservat. Herefter præsenteres grupperne for et biobarometer, som er en metode til at undersøge og måle biodiversitet i felten.
Eleverne arbejder gruppevis ude i Fuglereservatets forskellige biotoper, hvor de øver sig i at identificere de mest almindelige arter af dyr, planter og svampe samt lave en vurdering af status på antal og mængde af arter, mens de udfylder deres biobarometer. Hver gruppe slutter af med at beregne en score for biodiversitet, som de kort fremlægger for resten af klassen. På baggrund af de fundne scores, perspektiveres til status og udfordringer for biodiversitet lokalt og globalt.
Hjemme på skolen kan eleverne arbejde videre med at lave en lignende undersøgelse på skolens arealer til sammenligning, samt at lave en grafisk fremstilling fx en collage (model) over deres undersøgelser på de to lokaliteter.
Karen Blixens Fuglereservat på Rungstedlund er et 15 Ha stort naturområde, som er helt unikt, idet det siden 1958 har været drevet efter Karen Blixens udstukne retningslinjer med målet om at sikre optimal trivsel for fugleliv og biodiversitet. Karen Blixen var en pioner inden for naturbevarelse, og området rummer i dag mange væsentlige elementer for biodiversitet i form af hundredårige gamle træer, vildskov, åbent græsland med køer og heste, vådområder, dødt ved, krat og blomsterhave.
