Karen Blixen Museum

Biotopundersøgelse af skov og vandhul

Under dette forløb undersøger eleverne to forskellige biotoper i Fuglereservatet - urørt skov og vandhul. Eleverne arbejder i grupper, og hver gruppe fremsætter en hypotese, som de efterfølgende skal ud at undersøge.

Forløbet starter med en kort introduktion til biotoper. Hvad er en biotop? Hvilke biotiske og abiotiske faktorer påvirker en biotop? Og hvordan kan man undersøge den? 

Eleverne deles i grupper og fremsætter en hypotese omkring den første biotop. Derefter undersøger eleverne en biotop i urørt skov blandt hundredårige gamle træer i Karen Blixens Fuglereservat. Fuglereservatet er rigt på dyreliv og rummer alt fra spændende insekter til bløddyr, orme, spindlere, krebsdyr, tusindben og skolopendre. Undervejs undersøger eleverne jordbundsforhold, temperatur, lysforhold, træer, planter, svampe og dyr. Museets naturformidler guider eleverne gennem artsbestemmelserne ved brug af bestemmelsesnøgler. 

Efterfølgende skiftes biotopen ud med en ny biotop: vandhullet. Grupperne fremsætter en ny hypotese og undersøger herefter livet i og omkring Karen Blixens havedam herunder vanddybde, temperatur og fødekæder.   

Til sidst samles op på resultaterne fra de to biotopundersøgelser og elevernes egne hypoteser. Efter forløbet er eleverne klædt godt på til selv at planlægge og udføre dybdegående biotopundersøgelser i andre biotoper som fx sø, skov eller vandløb. 

Karen Blixens Fuglereservat på Rungstedlund er et 15 Ha stort naturområde, som er helt unikt, idet det siden 1958 har været drevet efter Karen Blixens udstukne retningslinjer med målet om at sikre optimal trivsel for fugleliv og biodiversitet. Karen Blixen var en pioner inden for naturbevarelse, og området rummer i dag mange væsentlige elementer for biodiversitet i form af hundredårige gamle træer, vildskov, åbent græsland med køer og heste, vådområder, dødt ved, krat og blomsterhave.

Grøn frø i Blixens havedam
Foto

Annemette Kuhlmann

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1½ time
Pris:
775 kr.
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9.
Kompetenceområde:
Biologi - Undersøgelse, Biologi - Perspektivering
Fag:
Biologi
Læringsmål:
At eleverne får erfaring med at opstille og afprøve hypoteser omkring biotopundersøgelser.

At eleverne får erfaring med at indsamle og undersøge dyr, planter og svampe fra hhv. en terrestrisk og en akvatisk biotop.

At eleverne får erfaring med at identificere de biotiske og abiotiske faktorer, som har betydning for livet i en biotop og det økologiske samspil mellem arter.