Holmegaard Værk

Brugerinddragelse og designprocesser

Et glasforløb til alle klassetrin (2. klasse - 3.g)

Tilpasses det aktuelle klassetrin

Holmegaard Værk er stedet for dansk brugsglas, hvor designerne havde forbrugeren i fokus, og det er netop ordet 'brug' vi i dette forløb zoomer ind på, 
når vi arbejder med begrebet Persona
I udstillingen diskuterer vi, hvem brugeren kunne være, og hvorfor genstandende derfor ser ud, som de gør. 
I museets kreative værksted skal vi bruge vores nye viden til at skabe egne designs i glas. 
Som designere udvikler vi produkter til forbrugeren ved hjælp af idégenereringsværktøjer og kreative øvelser.

Glasemner dekoreres ved brug af sandblæsnings- og graveringsteknikker.

Forløbet udbydes kun i museets åbningstider.

Har du elever med særlige behov eller udfordringer, og er du i tvivl, om de kan deltage i forløbet? 
Husk at fortælle os om det, når du booker. Vi ønsker at være museum for alle.

Dekorer et glas til din persona

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2½ time
Pris:
-1300 kr.
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Billedkunst - Billedfremstilling, Billedkunst - Billedkommunikation, Håndværk og design - Design, Håndværk og design - Håndværk - forarbejdning, Håndværk og design - Håndværk - materialer
Fag:
Billedkunst, Håndværk og design, Natur/teknologi
Læringsmål:
Håndværk & Design:
Eleven kan anvende værktøjer, redskaber og maskiner forsvarligt til forarbejdning af materialer.
• Eleven kan udvælge grundlæggende værktøjer og redskaber efter hensigt - vi arbejder med sandblæsning og gravering af glas, eleven tilrettelægger selv, efter grundig vejledning, hvordan teknikkerne bedst afvejes.
• Eleven kan arbejde undersøgende med håndværk efter hensigt - på baggrund af en fyldestgørende personkarakteristik udarbejdes et målrettet design.
• Eleven kan planlægge, beskrive og udføre enkle håndværksmæssige arbejdsprocesser.

Eleven kan arbejde med enkle designprocesser knyttet til egen produktfremstilling.
• Eleven kan fortælle om idéer til et produkt - gennem vores persona opgaveark lærer eleven at skabe moodboard, arbejde med minerva modellen, indkredse interesser og persontyper i ord og billeder samt udvælge et produkt og en æstetisk prægning på baggrund heraf.
• Eleven kan forklare og skitsere idéer efter hensigt.
• Eleven får viden om formålet med informations- og inspirationskilder.
• Eleven kan fremstille produkter efter idéer og tilegner sig viden om formålet med designprocesser i forbindelse med produktfremstillingen.


Billedkunst:
Billedfremstilling
• Eleven kan udtrykke sig i plane billeder: Eleven lærer at tegne og skitsere ud fra idéer og oplevelser tilegnet på museet. Eleven fremstiller dernæst en collage med et tematisk indhold med sandblæsning ud fra en kundeanalyse.
• Eleven lærer at tegne helheder og detaljer ud fra iagttagelser i vores opgaveark.
• Eleven kan eksperimentere med og udtrykke sig i billeder med vægt på tematisering, eleven lærer at fremstille en collage med et tematisk indhold på glas.
Billedkommunikation
• Eleven kan kommunikere gennem billeder.
• Eleven kan udtrykke idéer og betydninger visuelt.

Tværfaglighed:
Der inddrages i dette forløb elementer fra natur/teknologi, historie, dansk, matematik, fysik/kemi.
Særligt vægtes det 200 års historiske perspektiv på glasværket, glassets genanvendelighed og det danske produktionssystem i rundvisningen.