Kalundborg Museum

Carmen Curlers - Drømmefabrikken

Et elevaktiverende undervisningsforløb, der med udgangspunkt i 1960'ernes Danmark har fokus på velfærd, forbrug, lige ret, køn, krop og reklamer.

”En ny kvinde på 10 min.” Det var en af de ting, Carmen Curlers lovede kvinder og deres mænd. Reklamer er ofte et tidsbillede, der viser tidens normer og idealer. Og Carmen Curlers solgte drømme både til dem, der købte fabrikkens produkter, men også til de mange tusinde kvinder, der kom til at arbejde på fabrikken.

Kvinderne på arbejdsmarkedet

Historien om Carmen Curlers er en historie om iværksætteri, men også om en helt ny samfundsorden, hvor kvinderne indtog arbejdsmarkedet og dermed brød med de klassiske familiemønstre. Produktet Carmen Curlers lovede frihed til kvinderne, men det gav også en helt ny frihed for de kvinder, der fik arbejde på fabrikken.

Igennem historien om den elektriske papillot sætter vi fokus på 60'ernes velfærds- og forbrugersamfund, på lige ret, krop, køn, drømme og reklamer. 

Sammen med eleverne vil vi undersøge, hvad dette opbrud betød for kvinderne, deres familier og samfundet. Vi tager udgangspunkt i de personlige fortællinger og undersøger historien igennem kilderne og dilemmabaserede rollespil, som giver eleverne mulighed for at leve sig ind i historien og opnå erkendelse gennem historisk empati.

Eleverne laver selv biografreklame til 60'ernes forbrugere

Eleverne skal ved hjælp af den nye forståelse for 60’erne selv arbejde med at sælge drømme. De skal lave deres egen biografreklame for andre af 60’ernes store opfindelser og varer og derigennem undersøge, hvad produkterne sagde om samtiden og om de idealer, der var.

Reklame for Carmen Curlers
Reklame fra Carmen Curlers
Foto

MVE

©

MVE

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
3 timer
Pris:
Gratis
Yderligere priser:
Skoler fra Kalundborg, Holbæk, Odsherred, Slagelse, Sorø og Ringsted Kommuner gratis. Skoler uden for disse områder 1200 kr.
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Dansk - Fremstilling, Dansk - Kommunikation, Dansk - Læsning, Historie - Historiebrug, Historie - Kronologi og sammenhæng, Samfundsfag - Sociale og kulturelle forhold, Samfundsfag - Økonomi
Fag:
Dansk, Historie, Samfundsfag
Læringsmål:
Eleven kan forklare historiske forandringers påvirkning af samfund lokalt, regionalt og globalt.
Eleven kan udlede forklaringer på historiske forhold og forløb ud fra historiske scenarier.
Eleven kan diskutere rollen som forbruger.
Eleven kan beskrive privatøkonomiske problemstillinger og valgmuligheder.
Eleven kan beskrive sociale uligheder i Danmark og i verden med begreber og data.
Eleven kan bruge kroppen som udtryk.
Eleven kan forstå komplekse tekster.
Eleven kan fremstille større multimodale produktioner.