Danmarks grundvand - forurening og løsninger
OBS: Dette forløb foregår ude på jeres skole
I dette forløb lærer eleverne om vigtigheden af vores grundvand. Det vil blive gennemgået, hvor vores vand kommer fra, hvor det er placeret på Jorden, og hvordan det strømmer og er opmagasineret i grundvandsmagasinerne i den danske undergrund. Eleverne skal udføre et forsøg og løse en matematisk case for at få en fornemmelse af, hvor hurtigt det danske grundvand strømmer, og hvordan man kan forebygge urent drikkevand i hanen.
I dette forløb lærer eleverne om vigtigheden af vores grundvand. Det vil blive gennemgået, hvor vores vand kommer fra, hvor det er placeret på Jorden, og hvordan det strømmer og er opmagasineret i grundvandsmagasinerne i den danske undergrund. Eleverne skal udføre et forsøg og løse en matematisk case for at få en fornemmelse af, hvor hurtigt det danske grundvand strømmer, og hvordan man kan forebygge urent drikkevand i hanen.
Besøget
Til dette forløb, har vi brug for, at der er en projektor i lokalet til at vise en præsentation og adgang til vand.
Under besøgene inddrager vi eleverne så meget som muligt via forsøg og diskussioner. Det vigtigste ved besøgene er, at eleverne har det sjovt og selv får "fingrene i suppen".
Forløbet om grundvand vil overordnet komme ind på følgende emner:
- Introduktion af oplægsholdere, hvad vil det sige at gå på universitetet og læse geologi/geografi, og en introduktion til dagens emne.
- Vandets placering på Jorden
- Vandets kredsløb
- Den danske undergrund
- Grundvandsmagasiner og forskellige bjergarter
- Grundvandsstrømninger
Følgende praktiske forsøg vil blive udført af eleverne:
- Eleverne skal undersøge forskellige bjergarter, beskrive kornstørrelser og placere det rette materiale på et jordbundskort over Danmark.
- Eleverne skal udføre et forsøg, hvor de skal finde ud af, hvor lang tid vand er om at strømme igennem et materiale, her sand og grus. Dette resultat skal de bruge til at løse en case, hvor de skal regne ud, hvor længe der vil gå, før vand med et højt indhold af gødning vil nå et vandværk eller en sø. De skal også diskutere, hvordan man vil kunne forebygge for meget gødning i vores drikkevand.
- Eleverne skal undersøge indholdet af gødningsstoffer i deres drikkevand.
