Den Kongelige Samling - Amalienborg

DEN KONGELIGE NYTÅRSTALE

Alle har ret til at blive hørt. Både børn, unge og voksne, uanset nationalitet og forudsætninger. Den Kongelige Samling er derfor indgået i et samarbejde med UNICEF Danmark om at få fokus på børns rettigheder ved at give dem en stemme i det offentlige rum.
På Amalienborgmuseet åbner vi dørene og inviterer landets skoleklasser på besøg for selv at holde årets vigtigste tale i den historiske gallasal i Christian 8.s palæ.

Gennem generationer har danske regenter talt til befolkningen, når det nye år ringer ind. Det begyndte allerede i 1880erne med Christian 9.s skåltaler, som derefter blev en fast tradition i kongehuset. En tradition som de fleste af os kender fra Dronning Magrethes ikke mindre end 52 afholdte nytårstaler. En tradition der nu videreføres af den nye regent Kong Frederik 10.. 

Nytårstalen er for Kongehuset en mulighed for at tale til folket, den skaber nationalitetsfølelse, samhørighed, den bekræfter centrale værdier og bringer nutidige samfundsmæssige temaer og udfordringer op. Den er samtidig en løftet pegefinger om rigtigt og forkert. Men hvordan opstod traditionen, hvordan har den udviklet sig og hvad kan vi og Kongehuset bruge nytårstalen til? Alt det og mere til fortæller vores underviser om på forløbet, hvorefter det bliver elevernes egen tur til at holde årets nytårstale. 

Vi inviterer elever fra hele landet til at komme til de kongelige gemakker og filme deres bud på en nytårstale. Dermed får de mulighed for at give en stemme til emner og budskaber de selv brænder for. 

UNICEFs digitale undervisningsmateriale, som du finder her, danner grundlaget for elevernes besøg på museet. På museet vil I blive mødt af en underviser, der fortæller om den historiske, kongelige nytårstale og derefter facilitere afviklingen af elevernes egne taler. 

OBS!: Forløbet kan bookes fra 22. september 2025!

Forløbet foregår i Christian 8.s Palæ, Amalienborg Museet. Indgang via porten nærmest Frederiksgade. Indenfor vil I blive taget imod af vores underviser.

Booking: For spørgsmål er du velkommen til at kontakte vores bookingafdeling på tlf. 33 18 60 55, telefonen er åben tirsdag til fredag kl. 10 til 12, eller på e-mail: booking@kosa.dk. I tilfælde af afbestilling mindre end 14 dage før tidspunktet for turens afvikling vil det fulde beløb blive opkrævet. 

BEMÆRK:  Ved booking af forløbet skriv gerne, om klassen har arbejdet med UNICEF Danmarks undervisningsmateriale, og om I ønsker at booke 1 time/kun rundvisning i museet med fokus på den kongelige nytårstale eller 2 timer/inkl. afvikling af talerne i gallasalen. Ønsker I at filme jeres taler bedes dette noteres i bookingformularen. På forhånd må I gerne i klassen aftale, hvordan I ønsker at talerne skal afvikles, enkeltvis, i grupper, hvem og hvordan skal der filmes? Øv gerne jeres taler på forhånd. Vi anbefaler at eleverne selv medbringer en genstand til skrivebordet der kan symbolisere talens budskab. Vores underviser vil være behjælpelig med afviklingen og der vil være bord, stol og forskellige genstande til bordopdækning. 

Herudover noteres i bookingformularen:

  • Ønsket dato for forløbet (gerne flere datoer)
  • Navn og postadresse på skolen
  • Lærerens navn og mobiltelefonnummer
  • Klassetrin/årgang
  • Antal elever og lærere
  • Hvis klassen er en specialklasse uddyb da venligst særlige hensyn

Jeres forberedelse: Forbered eleverne på, at telefoner skal lægges i garderoben inden undervisningens start, med mindre de skal bruge til at filme talerne med.

Den Kongelige Nytårstale
Den Kongelige Nytårstale
Foto

Pernille Ane Egebæk /

©

Den Kongelige Samling

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2 timer
Pris:
350 kr.
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
5., 6., 7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Dansk - Fremstilling, Dansk - Tale, Historie - Kronologi og sammenhæng, Samfundsfag - Sociale og kulturelle forhold
Fag:
Dansk, Historie, Samfundsfag
Læringsmål:
• Eleverne skal vide, at de er aktive deltagere i et demokratisk samfund.
• Eleverne skal blive fortrolige med dansk kultur og historie.
• Eleverne skal styrkes i deres historiske bevidsthed og identitet med henblik på at forstå, hvordan de selv og deres livsvilkår og samfund er historieskabte.
• Eleverne skal opnå viden og færdigheder, så de kan tage reflekteret stilling til samfundet og dets udvikling.
• Eleverne skal få kendskab til UNICEF og Børns Rettigheder.