Trapholt

Design processer

1 times omvisning eller 2 timers workshop.

I hverdagen færdes vi i en verden fuld af design. Noget design er vi så vant til, at vi slet ikke lægger mærke til det mere. For eksempel opvaskebørsten, køkkenstolen eller fjernbetjeningen. Men nogle gange sker det dog alligevel, at design kan overraske os, fordi vores forventninger brydes, og uventede elementer og funktioner blandes.

I denne omvisning/workshop skal eleverne gå på opdagelse i design. De skal rundt og undersøge forskellige mystiske stole og selv designe helt nye ting. I workshoppen skal eleverne selv designe en stol til en stolekonkurrence.

Formålet med omvisningen er at give eleverne en forståelse for vores forventninger til hverdagens design og dets udformning. I omvisningen undersøger og analyserer eleverne på egen hånd, stiller spørgsmål og besvarer dem i fællesskab med omviseren.



1 times omvisning eller 2 timers workshop

I kan vælge mellem 1 times omvisning og 2 timers workshopforløb (inklusiv omvisning). I workshopforløbet indgår designpædagogiske øvelser og en praktisk, skabende del.

Design processer
Mystery Design
Foto

Trapholt

©

Trapholt

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2 timer
Pris:
850 kr. Gratis
Yderligere priser:
Gratis for skoler i Kolding Kommune. Henholdsvis 550 og 1200 kr for folkeskoler fra andre kommuner.
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
4., 5., 6.
Kompetenceområde:
Billedkunst - Billedkommunikation, Dansk - Kommunikation
Fag:
Billedkunst, Dansk, Håndværk og design
Læringsmål:
Dansk:
Eleven kan indgå i dialog i mindre grupper.
Eleven kan lytte aktivt til andre og følge op med spørgsmål og respons.
Eleven kan give og modtage respons.
Eleven kan påtage sig roller i samtalesituationer.
Eleven kan argumentere og informere.
Eleven kan deltage aktivt, åbent og analytisk i dialog.

Billedkunst:
Eleven kan formidle viden med billeder.
Eleven kan udtrykke ideer og betydninger visuelt.

Håndværk og design:
Eleven kan arbejde med produkters æstetiske udtryk.
Eleven kan skitsere eller formulere enkle ideer inden for givne rammer.
Eleven kan udvikle ideer fra hverdagslivet.
Eleven kan fremstille egne enkle produkter efter oplæg.
Eleven kan fremstille produkter efter egne ideer.

Trapholt:
Viden om design.
Nyt perspektiv på omverdenen.
Kreativ tankegang.
Pirre nysgerrigheden.