Dansk Sygeplejehistorisk Museum

Etiske dilemmaer

I sygeplejens verden støder man hele tiden på etiske dilemmaer. I dette tilbud får eleverne mulighed for at arbejde med nogle spændende etiske dilemmaer, som de præsenteres for på nogle dertil designede dilemmakort. Forløbet, som også indeholder en fortælling om stedets historie som tuberkulosesanatorium for børn, giver eleverne et indblik i sygeplejefaget og fagets historie, som også kan ses som en del af velfærdssamfundets udvikling.

Forløbet består af en kort fortælling om stedets historie og et oplæg om sygeplejens historie. Denne del tager ca. 30-40 minutter og foregår i museets skolestue, hvor en af museets ansatte giver oplægget ud fra en powerpoint-præsentation. Eleverne skal nu arbejde i grupper af ca. 5-6 elever. De præsenteres for en historie, hvor de skal tage stilling til det etiske dilemma. Herefter vil de få oplysninger og skal opsøge viden dels i museet, dels på hjemmesider og skal derefter atter tage stilling til dilemmaet, som vil bære overskriften "hvis side er du på". Til sidst vil der være fælles opsamling med oplægsholderen fra museet. Det anbefales, at forløbet afrundes med en tur ud i området, eventuelt på de afmærkede stier fra tuberkulosesanatoriets tid – frisk luft i lungerne-stierne.

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2½ time
Pris:
500 kr.
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Arbejdskendskab - Job og karriere, Arbejdskendskab - Virksomhed og arbejdsmarked, Historie - Historiebrug, Historie - Kildearbejde, Kristendomskundskab - Livsfilosofi og etik, Samfundsfag - Samfundsfaglige metoder, Samfundsfag - Sociale og kulturelle forhold, Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab - Sundhed og trivsel
Fag:
Arbejdskendskab, Elevernes alsidige udvikling, Historie, Projektopgaven, Samfundsfag, Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Læringsmål:
Eleverne får kendskab til sygeplejefaget, sygeplejehistorie og samfundets historie generelt. De vil arbejde med realistiske etiske dilemmaer på en måde, der vil styrke deres evne til at argumentere ud fra en vidensbaseret begrundelse.