Det Grønlandske Hus i København

Fortidens spor

Forløbet er målrettet historiefaget på mellemtrinnet og samfundsfag samt historie i udskolingen.

I dette skoletjenesteforløb får eleverne mulighed for at se på kolonitiden og moderniseringsperioden i Grønland gennem husets kunst og udstillinger.
Gennem gruppeopgaver undersøger eleverne strukturelle vilkår i begge perioder samt spor af disse i den kunstneriske produktion gennem tiderne.
Ud fra de erfaringer, eleverne gør sig i opgaverne, skal de på opdagelse i den udstilling, der er aktuel i Det Grønlandske Hus på tidspunktet for besøget.
Her får eleverne mulighed for at undersøge, hvordan Grønlands og Danmarks fortid sætter spor i vores nutid, gennem kunsten.

Hvordan ser vi spor i kunsten fra vores fortid i vores nutid.

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
75 min.
Pris:
Gratis
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
5., 6., 7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Historie - Historiebrug, Historie - Kronologi og sammenhæng, Samfundsfag - Politik, Samfundsfag - Sociale og kulturelle forhold
Fag:
Historie, Samfundsfag
Læringsmål:
Færdigheds- og vidensmål i historie og samfundsfag
Historie
Kronologi og sammenhæng, historiekanon efter 9. klasse
”Eleven kan bruge kanonpunkter til at skabe historisk overblik og sammenhængsforståelse.”
”Eleven har viden om kanonpunkter.” (her kanonpunktet om Nordatlanten og rigsfællesskabet)
Historiebrug, historiske scenarier, konstruktion og historiske fortællinger og historisk bevidsthed efter 9. klasse
”Eleven har viden om sammenhænge mellem fortidsfortolkninger, nutidsforståelser og fremtidsforventninger.”
”Eleven kan analysere konstruktion og brug af historiske fortællinger med samtids- og fremtidsrettet sigte.”
”Eleven kan diskutere egen og andres historiske bevidsthed.”(særligt i Danmarks relation til Grønland).
Samfundsfag
Politik, det politiske system, retsstat og rettigheder efter 9. klasse
”Eleven kan redegøre for politiske beslutningsprocesser i Danmark og forholdet mellem stat, region og kommune.”
”Eleven har viden om demokrati og retsstat, fx grundloven.”
Politik, international politik efter 9. klasse
”Eleven har viden om internationale organisationer som Danmark deltager i.”
”Eleven har viden om dansk udenrigspolitik” (særligt i Danmarks relation til Grønland).
Sociale og kulturelle forhold, kultur efter 9. klasse
”Eleven kan diskutere kulturs betydning for individer og grupper.”
”Eleven kan analysere konkrete eksempler på globale kulturelle fænomener.”
”Eleven har viden om kulturel globalisering.”