Østerlars Rundkirke

Fra kirke til borg - Bornholms Middelaldercenter

En introduktion til kirkens indflydelse på middelalderens dagligliv. Turen kombinerer to af øens største seværdigheder – Østerlars Rundkirke og Bornholms Middelaldercenter.

Turen starter ved Østerlars Rundkirke. Den imponerende kirkebygning vidner om at middelalderen ikke er længere væk, end at bygninger fra en svunden tid stadig tjener det formål som de blev bygget til, for mere end 800 år siden.

Her formidles omkring kirkens indflydelse på hverdagen, om tro både før og i middelalderen. Ude og inde i rundkirken tager vi dens særpræg og de enkelte rums funktion under lup, og ser også på kirkens smukke kalkmalerier, som fortæller gode historier om middelalderens samfund og tro.

Vi går nu til middelaldercenteret (det tager ca. 15 min.)

Her starter anden halvdel af turen, hvor vi bevæger os rundt i de rekonstruerede middelaldermiljøer, bl.a. landbobebyggelsen, vandmøllen og på stormandens gård bag palisaderne. I dialog med eleverne kommer vi omkring dagliglivet for høj og lav i middelalderen. Stormandens festsal er udsmykket med kalkmalerier i stil med dem vi så i kirken. Inden for stormandsgårdens palisader taler vi om magtkampe mellem kirke, stormænd og konger, angreb og forsvar – og indflydelsen på almindelige menneskers liv. Gennem turen får eleverne et indblik i menneskernes hverdag i middelalderen.

Turen slutter af med en times aktiviteter på middelaldercentret, hvor eleverne sammen med formidleren får mulighed for selv at engagere sig og afprøve deres færdigheder. 

Praktisk information:
Denne tur indeholder én times aktiviteter, som kan variere fra tur til tur - aktiviteterne kan f.eks. være middelalderlege, afprøvning af rustninger, skrivning med fjerpen og blæk, bueskydning eller leg med metaldetektor.

Kalkmalerierne på stormandsgården er stilistisk er orienteret i kalkmalerierne i Østerlars Kirke. Dette lægger op til en diskussion om forholdet mellem levn, tolkning og rekonstruktion. I aktivitetsrummet på middelaldercentret findes et maleværksted, hvor eleverne kan være lidt kreative efter turen. Opgaveark for besøget på middelaldercentret og i særdeleshed kalkmalerierne kan downloades på middelaldercentrets hjemmeside. 

Baggrundsmaterialer:

BMC-Undervisningsmateriale ”Levende billeder”: Opgavearkene er målrettet mellemtrinet. De er opdelt i 5 tematiske grupper, men kan også kombineres efter egne ønsker. På samme side findes også hæftet ”Levende Billeder” om kalkmalerierne på stormandsgården, samt introbog til middelaldercentret ”Velkommen til middelalderen og til Bornholms Middelaldercenter”. 
 

Vil du vide mere om Skoletjenesten Bornholm?

www.skoletjenesten.dk/Bornholm Skoletjenesten

Østerlars Rundkirke

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
3 timer
Pris:
95 kr.
Yderligere priser:
95 kr. pr. elev, 2 lærere gratis i klasser med over 15 elever. Prisen inkluderer entre til Østerlars Rundkirke og Bornholms Middelaldercenter.
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
4., 5., 6., 7., 8., 9.
Kompetenceområde:
Historie - Kronologi og sammenhæng, Kristendomskundskab - Kristendom
Fag:
Historie, Kristendomskundskab
Læringsmål:
Faglige læringsmål:
Historie – Færdigheds- og vidensmål (6. kl.):
Kronologi, brud og kontinuitet: Eleven har viden om historiske perioders tidsmæssige placering. Eleven har viden om væsentlige træk ved historiske perioder.

Kristendomskundskab – Færdigheds- og vidensmål (6. kl.):
Fortælling og kultur: Eleven kan redegøre for brug af bibelske fortællinger i sprog, kunst og samfund. Eleven har viden om de bibelske fortællingers udtryk i kulturen i middelalderen.
Kristendommens historie: Eleven har viden om centrale begivenheder i kristendommens historie, med særlig vægt på danske forhold.

Historie – Færdigheds- og vidensmål (9. kl.):
Kronologi, brud og kontinuitet: Eleven har viden om historisk udvikling.
Det lokale, regionale og globale: Eleven har viden om forandringer af samfund lokalt.

Kristendomskundskab – Færdigheds- og vidensmål (9. kl.):
Kristendommens historie: Eleven kan reflektere over kristendommens udvikling. Eleven har viden om hovedtræk i kristendommens historie.

Øvrige læringsmål:
At eleverne får styrket deres opmærksomhed på egne sanser som middel til oplevelse og erkendelse.
At eleverne oplever forskellen mellem historisk levn (rundkirken) og rekonstruktion (middelaldercentret).
At eleverne får respekt for og interesse i bevaringen af fortidslevn.
At eleverne får et levende indtryk af værdier og strukturer som prægede det middelalderlige samfund.
Faglige læringsmål:
Historie – Færdigheds- og vidensmål (6. kl.):
Kronologi, brud og kontinuitet: Eleven har viden om historiske perioders tidsmæssige placering. Eleven har viden om væsentlige træk ved historiske perioder.

Kristendomskundskab – Færdigheds- og vidensmål (6. kl.):
Fortælling og kultur: Eleven kan redegøre for brug af bibelske fortællinger i sprog, kunst og samfund. Eleven har viden om de bibelske fortællingers udtryk i kulturen i middelalderen.
Kristendommens historie: Eleven har viden om centrale begivenheder i kristendommens historie, med særlig vægt på danske forhold.

Historie – Færdigheds- og vidensmål (9. kl.):
Kronologi, brud og kontinuitet: Eleven har viden om historisk udvikling.
Det lokale, regionale og globale: Eleven har viden om forandringer af samfund lokalt.

Kristendomskundskab – Færdigheds- og vidensmål (9. kl.):
Kristendommens historie: Eleven kan reflektere over kristendommens udvikling. Eleven har viden om hovedtræk i kristendommens historie.

Øvrige læringsmål:
At eleverne får styrket deres opmærksomhed på egne sanser som middel til oplevelse og erkendelse.
At eleverne oplever forskellen mellem historisk levn (rundkirken) og rekonstruktion (middelaldercentret).
At eleverne får respekt for og interesse i bevaringen af fortidslevn.
At eleverne får et levende indtryk af værdier og strukturer som prægede det middelalderlige samfund.