Genstandsforløb på Dragør Museum
Søfarten har spillet en vigtig rolle i Dragørs historie helt fra sildemarkedet i middelalderen til Anden Verdenskrig, og mange steder i Dragørs gamle bydel fortæller historier om det store søfartseventyr. Vores kendskab til historien stammer i stor grad fra museets genstande – men hvilken historie kan genstandene også fortælle?
På Dragør Museums genstandsforløb skal eleverne konstruere deres egen Dragør-sømand ved at gå på jagt i museets udstillede genstande. Hvad hed han? Hvem var hans familie? Hvor skulle han hen?
Der var engang en kendt fisker ved navn Kris Fiskerman. Han gik altid med sin hirschfænger i bæltet. Han havde kigget i nogen timer med sin kikkert, men fandt intet land. Så han tog sin kaffekande og drikket kaffe. Efter gik han ind på sit værelse og skrev nogle koder på sin kodemaskinen. Han kigget lidt på sit hollandske søatlaskort MEN!!! Pludselig hører han jublen oppe på dækket. Han stormer op på dæk, han kigger i sin kikkert, han ser land. "Der er land!" råber Kris Fiskerman, "vi har ramt Mexico, rejsen er fuldført!"
- Historie af elever fra Nordstrandskolen
Forløbet består af et oplæg om Dragørs søfartshistorie, genstandsjagt på Dragør Museum samt en kort byvandring i Dragørs gamle bydel. Forløbet kan enten afvikles selvstændigt af en lærer i museets åbningstid eller efter aftale med en formidler fra Museum Amager. For at booke en formidler kontakt: skoletjeneste@museumamager.dk
Metode: Vekslen mellem oplæg og opgaver/diskussioner.
Mål: Eleven kan bruge historiske spor i lokalområdet til at fortælle om fortiden.
Lokation: Dragør Museum.
Læs mere på Museum Amagers hjemmeside.
Undervisningsmateriale: Der er udarbejdet et gratis undervisningsmateriale, så forløbet kan afvikles selvstændigt af en lærer.