Det Grønlandske Hus i København

Grønlands væsener

Forløbet er målrettet fagene dansk, historie, billedkunst, kristendomskundskab og geografi.

Besøg Det Grønlandske Hus i København, hvor I skal høre om de spøgelser, der er set i huset. Eleverne skal på opdagelse i den grønlandske fortælletradition, der rækker tilbage til den gamle inuittro.

I forløbet veksles der mellem spøgelser og myter, men fokus er på de mundtlige fortællinger, der lever og har levet i grønlandske omgivelser.

Eleverne undersøger mytegenren gennem en grønlandsk myte, og vi afprøver kunstneriske fremstillinger af de mytiske væsener.

Stort tak til Maria B. Kreutzmann og Glaciem House for lov til at anvende hendes værker i undervisningen. Samt tak til Laila Vetterlain for hendes smukke illustrationer til undervisningsforløbet.

Mød spøgelserne i Det Grønlandske Hus i København

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Pris:
Gratis
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
0., 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Dansk - Fortolkning, Dansk - Fremstilling, Historie - Kronologi og sammenhæng, Kristendomskundskab - Ikke-kristne religioner..., Natur/teknologi - Perspektivering
Fag:
Billedkunst, Dansk, Geografi, Historie, Kristendomskundskab
Læringsmål:
I undervisningsforløbet arbejder eleverne med kompetencer indenfor nedenstående færdigheds- og vidensmål.
Dansk
Fremstilling, planlægning, præsentation og evaluering efter 6. klasse
”Eleven kan tilrettelægge processer til fremstilling af faglige produktioner alene og i samarbejde med andre.”
”Eleven kan fremlægge sit produkt for andre.”
Fortolkning, undersøgelse og perspektivering efter 6. klasse
”Eleven har viden om fortælletyper.”
”Eleven har viden om scenarier og tidsforståelser.”
”Eleven kan sætte teksten i forholde til andre værker.”
Historie
Kronologi og sammenhæng, det lokale, regionale og globale efter 6. klasse
”Eleven har viden om samspil mellem aspekter fra dansk og omverdens historie”
”Eleven har viden om konsekvenser af samspil mellem dansk historie og omverden.”
Kronologi og sammenhæng, historiekanon efter 6. klasse
”Eleven kan bruge kanonpunkter til at skabe historisk overblik og sammenhængsforståelse.”
”Eleven har viden om kanonpunkter.”
(Her kanonpunktet Nordatlanten og rigsfællesskabet).
Kristendomskundskab Livsfilosofi og etik, trosvalg og tilværelsestydning efter 6. klasse
”Eleven kan i skrift og tale udtrykke sig nuanceret om grundlæggende spørgsmål i relation til den religiøse dimensions betydning.”
”Eleven har viden om religioners og livsopfattelsers betydning for grundlæggende tilværelsesspørgsmål.”
”Eleven har viden om forudsætninger for trosvalg og tydning af tilværelsen.”
(Her i relation til Grønlands førkristne livsopfattelse).
Natur/teknologi
Perspektivering, natur og miljø efter 6. klasse
”Eleven har viden om forskellige natursyn.”