Vendsyssel Kunstmuseum

I sporet på Johannes Hofmeister

Tag med ud i naturen og ind i kunsten

Hvordan har naturen i Vendsyssel påvirket egnens kunstnere? Og hvordan ses påvirkningen i kunstnernes billeder? Med særligt fokus på den lokale kunstner Johannes Hofmeister, der boede i Hjørring Bjerge i flere år, går vi på opdagelse i kunstens verden.

Forløbet begynder i Hjørring Bjerge, hvor eleverne, igennem en række opgaver, skal se nærmere på dét landskab, der findes i kunstnernes billeder, og blive klogere på vejen fra motiv til færdigt maleri. Derefter går vi i samlet flok til Vendsyssel Kunstmuseum, hvor vi ser nogle af Johannes Hofmeisters malerier og samtaler om kunsten. Undervejs kommer vi omkring farvelære, komposition, analyse og fortolkning. Forløbet afsluttes med en kreativ øvelse, hvor eleverne selv får mulighed for at skabe deres eget landskabsmaleri.

Forløbet er dialogbaseret og vil foregå som en kombination af oplæg, samtaler og praktiske opgaver, der sigter mod at aktivere og engagere eleverne.

Det anbefales, at eleverne, forud for forløbet, introduceres til Johannes Hofmeister og afhængigt af faget/klassetrin også til billedanalytiske begreber som perspektiv, for-, mellem- og baggrund m.v.

En del af forløbet foregår udendørs, så klæd jer på efter vejret.

Forløbet er en del af I sporet på kunsten og er muliggjort med støtte fra Nordea-fonden, Spar Nord Fonden og Augustinus Fonden.

Hjørring Bjerge. Foto: Hjørring Kommune.
Hjørring Bjerge.
©

Hjørring Kommune.

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
3 timer
Pris:
0 kr.
Yderligere priser:
I 2023 er tilbuddet gratis for kommunale skoler i Hjørring Kommune. Øvrige skoler betaler 350 kr. pr. time.
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
0., 1., 2., 3., 4., 5., 6.
Kompetenceområde:
Billedkunst - Billedanalyse, Billedkunst - Billedkommunikation, Dansk - Fortolkning, Natur/teknologi - Perspektivering
Fag:
Billedkunst, Dansk, Natur/teknologi
Læringsmål:
Undervisningsforløbet giver eleverne indblik i, hvordan kunsten behandler temaer som landskab og menneskets forhold til naturen.
Eleverne vil få øget kendskab til dansk kunsthistorie samt træning i billedanalytiske færdigheder.
Eleverne vil få øget kendskab til naturen, herunder fx årstidernes cyklus, igennem kunstens billeder.