Jeg ser/Jeg tænker
Aktiviteter
På museet vælger eleverne hver især et kunstværk, som de vil skrive ud fra. Herefter udfylder de hver 6 sedler med ting, de ser i kunstværket, og 6 sedler med tanker afledt af kunstværket.
På skolen kombineres sedlerne og omdannes til små digte.
Øvelsen er grundigt beskrevet i pdf'en.
Forberedelse
Øvelsen kan evt. indgå i et længere undervisningsforløb omkring rim, vers og digte.
Efterbehandling
Øvelsen færdiggøres på skolen (se pdf).
Mål
Følgende mål er i fokus:
Dansk
Efter 2. kl.
Fremstilling: Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i nære og velkendte situationer
- Håndskrift og layout
Fortolkning: Eleven kan forholde sig til velkendte temaer gennem samtale om litteratur og andre æstetiske tekster
- Oplevelse og indlevelse
- Undersøgelse
Billedkunst
Efter 2. kl.
Billedanalyse: Eleven kan samtale om egne og andres billeder
- Analyse
Praktisk
Varighed:
2 lektioner på museet
6 lektioner på skolen (afhængig af elevernes computerfærdigheder)
Besøget foregår på egen hånd.
Vi anbefaler jer at komme én klasse ad gangen og ideelt sammen med to lærere/pædagoger.
