KA-CHING! Få styr på pengene – et sjovt privatøkonomisk dilemmaspil
Dette forløb handler om økonomiske valg. Forløbet er bygget op omkring et dilemmaspil, hvor eleverne bliver sat over for en række valg og prioriteringer i jagten på "det gode liv”. Eleverne vil løbende komme rundt i udstillingen og kan bruge deres viden om genstandene til at vinde ekstra point.
Kernestoffet, der arbejdes med, er bl.a.: Udbud og efterspørgsel, indkomst, forbrug, købsadfærd, lån, opsparing og overvejelser af privatøkonomisk karakter samt overvejelser om valg og fravalg i voksenlivet. I det aspekt understøtter forløbet også elevernes almene dannelse.
Nogle af de dilemmaer, eleverne skal tage stilling til, er:
• Hvad er vigtigst for dig – en høj løn eller megen fritid?
• Køber du brugt eller nyt? Billigt eller dyrt? Kvalitet eller kvantitet?
• Hvis du havde lige så mange penge som Elon Musk, hvad ville du så bruge dem på?
• Du er kommet i gæld. Hvad gør du?
• Overvejelser omkring klima, miljøpåvirkning og arbejdsvilkår i forbindelse med forbrug.
