15. Juni Fonden

Krible krable – indsamling af landlevende smådyr. 3.-4. klasse.

Gennem indsamling og iagttagelse af dyrelivet i Arboretet undersøger vi dyrene, deres opbygning, forskelle og ligheder. Forløbet fokuserer særligt på undersøgelse af dyregrupperne gennem sortering og klassificering.

Hvordan ser man forskel på biller og edderkopper? På myrer og biller (der begge er insekter)? Og på edderkopper og mejere (der begge er spindlere)?

Forløbet starter i vores skolestue med en gennemgang af de overordnede dyregrupper, som vi skal undersøge. Dernæst går vi ud i Arboretet og indsamler de dyr, vi kan finde, som tegnes og nøgles/bestemmes ved hjælp af deres særlige karakteristika. Det kunne eksempelvis være: Hvor mange ben har dyret? Har det vinger? Er bagkroppen delt i en eller to dele?

Efter besøget i Arboretet opfordres der til videre behandling, når klassen er hjemme på skolen. Eksempelvis kan eleverne gruppevis fremlægge, hvad de fandt, og/eller hver gruppe kan tildeles en dyregruppe, som de skal fortælle om – herunder opbygning/kendetegn, føde og levested.

Forløbet har en varighed af ca. 2 timer og kan bookes tirsdag, torsdag og fredag fra april til oktober.

Insekt

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2 timer
Pris:
Gratis

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
3., 4.
Kompetenceområde:
Natur/teknologi - Kommunikation, Natur/teknologi - Undersøgelse, Natur/teknologi - Perspektivering
Fag:
Natur/teknologi
Læringsmål:
Kompetencemål:
- Eleven kan relatere natur til andre kontekster.
- Eleven kan beskrive enkle naturfaglige problemstillinger.

Færdigheds- og vidensmål:
- Eleven kan sortere og klassificere.
- Eleven har viden om naturfaglige kriterier for sortering.
- Eleven har viden om sammenlignende anatomi.
- Eleven kan indsamle og bestemme dyr.
- Eleven har viden om enkel klassifikation af dyr.
- Eleven har viden om dyrs ydre opbygning.

Se alle tilbud fra: