Kulturpakke: Kamplege og historiske fortællinger – Skoler: 3.-9. klasse
Beskrivelse
Brydesport i det gamle Grækenland, Romerrigets turneringer, krigstræning i middelalderen og brydning som sportsgren i Amerika. Igennem kamplege arbejder vi med historisk forståelse og personlig udvikling. Her er ingen slag og spark, men fokus på samarbejde. Sammen erfarer eleverne, at legene er bedst, når de afkoder og respekterer hinandens grænser. Ingen elev har på forhånd en fordel, alle kan være med.
Formål
- At styrke elevernes sansemotorik for de yngre klasser og kropsforståelsen for de ældre.
- At give eleverne en større bevidsthed om, hvordan man kan "slås for sjov" – og få et sprog for at kunne sige fra, hvis det ikke er sjovt.
- At styrke elevernes evne til at samarbejde og sætte grænser.
- At øge elevernes kropsbevidsthed og selvtillid.
Forberedelse
- Sørg for en idrætssal eller et lokale med god plads og måtter, der kan lægges på gulvet.
Indtryk
Eleverne kæmper sig igennem verdenshistorien, og lærer, gennem sanser og bevægelse, hvordan man har arbejdet med kamp.
Udtryk
Kampene bygges op fra bunden, og det er eleverne, der, efter en introduktion, leger sig gennem fortællingerne.
Aftryk
Krop og sanser styrkes på en ny og sjov måde, og de sociale færdigheder trænes, da kampen forudsætter gensidig respekt og samarbejde.
Hvad tager børnenes voksne (lærere og pædagoger) med tilbage i hverdagen?
I kan arbejde videre med de øvelser, I har lært på dagen, samt tale videre om kamp, brydning, "at slås for sjov eller alvor", grænsesætning osv.
Underviser
Rami ZouZou er forfatter og uddannet historiker med 30 års erfaring i kampsport og brydning. Han har undervist børn i alle aldre i mere end 10 år. Læs mere om hans virksomhed Playstory på Facebook: PlayStory | Facebook
Hvor: Egen skole
Varighed: 1,5 time, tidspunkt aftales individuelt
Periode: 2025: Uge 34-51 - 2026: Uge 2-26
