Kulturpakke: Kan man læse teater? – Skoler: 7.-9. klasse
Beskrivelse
Med udgangspunkt i læsninger af den professionelle dramatik arbejder eleverne med egen dramatisk skrivning. De arbejder kropsligt og improvisatorisk for at erfare, hvordan personlige idéer, tanker og visioner kan omsættes til teater og scenekunst. Via skriveøvelser, greb fra skuespillerens værktøjskasse samt dramaturgiske refleksioner over virkemidler og fortælleforløb får eleverne indsigt i den skabende proces bag en dramatisk tekst.
Formål
- At inspirere elevernes egen skrive- og læseglæde gennem teaterøvelser og debat.
- At give eleverne oplevelsen af, at både fantasi og deres personlige historier kan bruges som kreativt materiale, der kan udfoldes som dramatisk tekst.
- At gøre dramatikken virkelighedsnær og relevant for de unge, så de får en forståelse af, at dramatik som genre også kan være noget for dem.
Forberedelse
- Ingen.
Indtryk
Indblik i baggrundene for at skrive en historie; personlige, samfundsmæssige, æstetiske og/eller debatterende.
Udtryk
Eleverne arbejder med egen dramatisk skrivning gennem forskellige øvelser.
Aftryk
Opmærksomhed på litteraturen og scenekunstens kreative muligheder for at udtrykke egne behov og problematikker.
Hvad tager børnenes voksne (lærere og pædagoger) med tilbage i hverdagen?
Elevernes voksne får kreativ og kunstnerisk inspiration til at arbejde med dramatik og litteratur, følelser og relationer, kreativ skabende tænkning. De får også tekst og relevant kunstnerisk baggrundsviden om forfatterens ungdomsdramatiske tekst ”Den første dråbe blod.”
Underviser
Robert Reinhold er dramatiker, forfatter og skuespiller. I 2017 skrev han den Reumert-nominerede SOLDATEN, og i 2019 fulgte ungdomsstykket DEN FØRSTE DRÅBE BLOD, et af de mest kontroversielle og omdiskuterede skuespil de seneste år.
Hvor: Kulturskolerne
Varighed: 4 timer, kl. 9-13
Periode: 2025: Uge 34-51 - 2026: 8-23
